Op 5 oktober 2017 hebt u ingestemd met het beschikbaar stellen van de financiële middelen voor een inventarisatie van de recreatiewoningen in onze gemeente. Tijdens zowel de Arc van 14 september als de raadsvergadering van 5 oktober hebben wij u toegezegd u op de hoogte te zullen houden van de actuele stand van zaken. Een eerste update treft u daarom in deze nieuwsbrief aan.
Op 10 oktober 2017 hebben wij aan MB All uit Maarsen de opdracht gegeven om deze inventarisatie uit te voeren. MB All kent onze gemeente goed, want zij was ook verantwoordelijk voor de inventarisatie van de recreatiewoningen in 2005 en betrokken bij het gedoogbeschikkingentraject in 2009.
Bijgaand treft u ter informatie de offerte van MB All aan. Daarin kunt u lezen wie en hoe de inventarisatie uitvoert. Ook treft u daar informatie aan over de inhoud van de rapportage die na de inventarisatie aan ons opgeleverd wordt. Zo leest u wat men wel en niet kan constateren en welke gegevens de inventarisatie feitelijk zal opleveren. Hieronder treft u een planning aan van de inventarisatie.
Communicatie
- Op 27 oktober 2017 hebben alle gebruikers en/of eigenaren bijgaande aankondigingsbrief ontvangen. Deze brief is diezelfde dag ook ter informatie aan alle parkeigenaren / beheerders gestuurd.
- Sinds 27 oktober staat er eveneens een artikel op onze website over de inventarisatie (zie bijlage) met daaronder een veel gestelde vragen lijst (zie bijlage).
- Op 8 november is bijgaand artikel in de gemeentekrant geplaatst.
Planning inventarisatie
Tussen 30 oktober en 20 november gaan de controleurs van MB All aan de slag. Zij gaan langs bij alle bij ons bekende recreatiewoningen. Deze controles vinden zowel ’s ochtends, ‘s middags als (vroeg in de) avond plaats. De controleurs zijn aangewezen als toezichthouder en hebben allemaal een legitimatie van de gemeente Bergen bij zich.
De controles vinden onaangekondigd plaats. De controleur belt aan bij de hoofdwoning en/of beheerderswoning (op een recreatiepark) stelt zich voor aan degene die de deur opent. Als niemand thuis is, voert de controleur de controle zelfstandig uit. Dit mag hij op basis van artikel 5:15 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Hij gaat de recreatiewoning niet in. De controleur bekijkt of de recreatiewoning bewoond wordt en vult een checklist / controlerapport in. Deze verwerken we later in een database die we vervolgens kunnen gebruiken als basis voor het handhavingstraject in 2018 en 2019.
Na de controles maken wij een plan van aanpak voor de uitvoering in 2018 en 2019. Dit zal het college vaststellen en in december via de nieuwsbrief ter informatie aan uw raad te sturen.