De gemeente Bergen wil de door de toeslagenaffaire getroffen ouders ondersteunen bij het op orde krijgen van hun financiën en een nieuwe start mogelijk te maken. Op 28 december 2020 zijn de afspraken over hulp tussen het Rijk, de Belastingdienst en gemeenten vastgelegd in een overeenkomst.
In het kader van deze ‘Hersteloperatie Toeslagenaffaire’ is eind juni een BUCH-brede werkgroep gestart. In deze werkgroep zijn de bijgevoegde brieven naar de gedupeerde ouders en de kinderopvangorganisaties besproken evenals de meldingen op de gemeentelijke krantenpagina en website en een persbericht.
De brieven naar gedupeerde ouders zijn de week na de zomervakantie verstuurd. De belastingdienst heeft de adressen verstrekt. Deze worden enkel gebruikt voor het versturen van de brieven.
Mogelijk zijn er nog gedupeerde ouders die (nog) niet bekend zijn bij de belastingdienst. Die worden door oproepen in de krant en op de gemeentelijke website erop attent gemaakt dat zij zich bij de belastingdienst kunnen melden.
Kinderopvangorganisaties worden middels de bijgevoegde brief gevraagd met mogelijk gedupeerde ouders in contact te treden.
Voor het KCC en voor de cliëntondersteuners is een script opgesteld. Zij staan gereed om gedupeerde ouders verder te helpen. Daarnaast verstrekt de coördinator van de uitvoering mondeling meer informatie en beantwoordt vragen. Hij wijst de medewerkers op de noodzaak om extra inzet te plegen voor de gedupeerde ouders.
Zodra wij meer weten over hoeveel ouders hulp aan de gemeente vragen, informeren wij u middels een volgende raadsmemo.
Bijlagen