VVV-agentschappen gemeente Bergen 2017 ev

Het is belangrijk dat de toerist en bezoeker goed en gastvrij geïnformeerd wordt. Een VVV-agentschap voorziet in toeristische informatie. Tegelijk kost het een ondernemer veel tijd die er vaak niet is. Het is daarom van belang om in 2017 te kijken naar mogelijkheden om de toeristische informatievoorziening kwalitatief verder te verbeteren.

 

VVV-agentschappen

Gemeente Bergen heeft drie VVV-agentschappen. Een VVV-agentschap bestaat uit een folderwand met zowel gratis folders als folders waarvoor betaald moet worden en een touch screen waar de bezoeker informatie kan vinden. Ze zijn ondergebracht bij boek- en kantoorboekhandel Dekker en Dekker in Egmond aan Zee, museum Kranenburgh in Bergen en het bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer in Schoorl. Deze agentschappen helpen bezoekers met vragen op weg en helpen bij het vinden van accommodaties.

 

VVV-informatiepunt

In 2014 is bij de bikeshop in Egmond op eigen initiatief van die ondernemer een VVV-informatiepunt ingericht waar de bezoeker gratis folders en folders tegen betaling kan krijgen. Voor dit informatiepunt betaalt de bikeshop zelf via haar lidmaatschap aan de VVV.

 

Evaluatie agentschappen

In het eerste kwartaal van dit jaar hebben evaluatiegesprekken plaatsgevonden met de ondernemers of vrijwilligers die de agentschappen bemensen. De volgende belangrijkste punten komen uit de evaluatie naar voren:

  • alle gesproken personen willen de agentschappen ook na 2016 voortzetten mits de gemeente blijft betalen;
  • de wil om goed te informeren is zeker aanwezig, maar soms is er onvoldoende tijd om dit goed te doen;
  • via de agentschappen kan geen accommodatie geboekt worden terwijl hier wel veel vraag naar is;
  • er zijn veel Duitse toeristen die nog veel minder ‘mobiel’ zijn: het eigen internetgebruik op vakantie is vaak beperkt;
  • het informatiescherm van de VVV biedt beperkte informatie (ov9292 is bijvoorbeeld niet toegankelijk).

 

Goed gastheerschap

Om het gastheerschap goed uit te kunnen dragen, is het belangrijk dat er verspreid over onze gemeente verschillende informatiepunten zijn waar de toerist en bezoeker informatie kan krijgen. Of dit een informatiepunt van de VVV is of dat het informatiepunt een grote ‘I’ van informatie voert, is daarbij minder belangrijk. Zolang er goed wordt gecommuniceerd over de vindbaarheid van de informatie is het VVV-logo minder van belang.

 

De praktijk wijst uit dat het een ondernemer veel tijd kost bezoekers te informeren. Tijd die er niet altijd is. Daarnaast verwachten de ondernemers veel extra klanten door het houden van een agentschap. En dat valt in de realiteit erg tegen.

 

Toekomst (VVV)- toeristische informatiepunten

In 2017 wordt in samenwerking met de VVV/Holland boven Amsterdam gekeken naar mogelijkheden om de kwaliteit van het gastheerschap en de informatievoorziening te waarborgen. Het idee voor 2017 was in eerste instantie om de toeristische informatievoorziening te laten vormgeven door de destinatiemarketingorganisatie Holland boven Amsterdam (HbA). Echter, er wordt momenteel nog hard gewerkt om de opdrachtverstrekking aan HbA op de juiste manier juridisch te onderbouwen. Bovendien was er het afgelopen jaar lang onduidelijkheid over de nieuwe formule voor agentschappen, zoals VVV Nederland die voor ogen heeft, en welke kosten daarmee gemoeid zijn. Dit zorgde ervoor dat geen nieuwe keuzes gemaakt konden worden tot eind oktober.

 

De verwachting is dat in 2017 HbA daadwerkelijk van start gaat en daarbij haar eigen formule en ideeën omtrent informatiepunten gaat lanceren. In ieder geval lijkt het raadzaam om de agentschappen nu in stand te houden in de huidige vorm en 2017 te gebruiken om met de partij die dan aan zet is, stappen te zetten om de toeristische informatievoorziening te verbeteren via (informatie)punten of anderszins.

 

Comments are closed.