Periodiek verslag klachten

Hierbij ontvangt u ter informatie het Periodiek verslag klachten. Het verslag is een overzicht van de klachtafhandeling voor de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. Dit overzicht bevat de klachten die in 2022 zijn afgehandeld tussen 1 januari en 1 juli 2022 door Werkorganisatie BUCH. Er wordt een vergelijking gemaakt met dezelfde periode in 2021.

Bij geringe verschillen wordt er geen verklaring gegeven. Bestuurlijke klachten (1 in deze periode) worden verder verantwoord in het jaarverslag klachten.

Totalen

In 2022 zijn in de periode januari t.m. juni 200 klachten behandeld. Daarvan waren er 118 gegrond. Het aantal geregistreerde klantcontacten via het klantcontactcentrum (KCC) bedraagt in deze periode: 32.300. Via de balie zijn er 17.868 klantcontacten. Er zijn 8.348 meldingen ingediend via het  meldingen systeem openbare ruimte (FIXI). Het percentage ingediende klachten t.o.v. het aantal geregistreerde klantcontacten bedraagt 0,3. Het aantal ingediende klachten tussen 01 januari en 01 juli 2022 ten opzichte van dezelfde periode in 2021, is gedaald met 5% (11). Het aantal gegronde klachten is gedaald met 11%. (15).

Externe partijen en Meldingen Openbare Ruimte / FIXI

In de eerste helft van 2022 werden 13 klachten ingediend die bedoeld waren voor externe partijen of bedoeld waren als klacht/melding openbare ruimte Dit aantal maakt geen deel uit van het totaal aantal behandelde klachten. In dezelfde periode in 2021 waren dit er 80. Er zijn minder klachtformulieren ingediend die als een melding openbare ruimte waren bedoeld. Gebleken is dat het soms onvoldoende duidelijk was waar de knop “melding” voor stond op de website. Dit is aangepast en heeft een positief resultaat.

Doorlooptijden klachten

Er is één klacht niet binnen de wettelijk gestelde termijn afgehandeld. Dit zijn er 2 minder dan dezelfde periode in 2021.

Aantal gegrondeklachten per gemeente

Gemeente Bergen: 40

Gemeente Uitgeest: 18

Gemeente Castricum: 33

Gemeente Heiloo: 27

Nationale ombudsman

Er is één onderzoek verricht door de nationale ombudsman en daarbij is de klacht gegrond verklaard.

Klachtencommissie Jeugd

Formele klachten over jeugdzaken worden behandeld door een onafhankelijke klachtencommissie Jeugd volgens paragraaf 4.2.a van de Jeugdwet. In deze periode zijn er twee zaken in behandeling genomen. Van deze klachten is er één klacht gegrond verklaard. De andere klacht is nog in behandeling.

Complimenten

Naast de mondelinge complimenten zijn er ook inwoners die digitale en schriftelijke complimenten. Er zijn 32 complimenten aangemeld

Voor nadere informatie verwijzen wij u naar het halfjaarlijkse verslag 2022.

Bijlage:

Comments are closed.