Ondergrondse container locaties

Op donderdag 22 september heeft de ambtelijke ondersteuning een presentatie verzorgd over uitrol van het grondstoffenplan. Eén van de sheets ging over de wettelijke Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure (UOV). De presentatie staat hieronder als bijlage.

De UOV wordt gehanteerd bij het bepalen van de ondergrondse containerlocaties en de clusterplaatsen (voor de rolcontainers). Op dinsdag 20 september heeft het college een voorlopig besluit genomen over een zestal ondergrondse containerlocaties in het A la Carte gebied van Egmond aan Zee. Graag informeren wij u uitgebreider over de UOV in het kader van dit project.

  • Allereerst is het college gevraagd locatiecriteria vast te stellen. Dat is eind vorig jaar gebeurd.
  • Voor Egmond aan Zee centrum zijn op basis van het aantal aansluitingen acht ondergrondse containers bedacht om de mensen goed te kunnen bedienen.
  • Aan de hand van een inventarisatie van de aanwezigheid van ondergrondse infrastructuur en de vastgestelde locatiecriteria is een voorlopig ontwerp gemaakt. Het bevat zes nieuwe locaties.
  • Dit voorlopig ontwerp hebben we gedeeld met De Parel. We hebben ons kunnen verrijken met goede adviezen van De Parel.
  • Het voorlopig ontwerp is het college ingebracht.
  • Het college heeft het voorlopig ontwerp op 20 september vastgesteld.
  • Daarna is het gepubliceerd op het digitale gemeenteblad.
  • Inwoners in een straal van 50 meter rond de voorlopige locatie (let op: we spreken nog steeds van een voorlopige locatie) hebben in de week van 24-28 september een brief ontvangen.
  • De brief bevat informatie over de voorlopige locatie van de container, een kaartje, de mogelijkheid om en zienswijze in te dienen, hoe ze dat kunnen doen, hoe ze ons kunnen bereiken voor meer informatie en meer.
  • In dezelfde week hebben de bewoners van het A la Carte gebied een brief ontvangen over A la Carte inzamelen met daarin onder meer een aankondiging van inloopmomenten.
  • De procedure is ook te bekijken op de gemeentewebsite Afval.
  • De zienswijzeperiode duurt zes weken.
  • De zienswijzen worden stuk voor stuk behandeld. Het team neemt de zienswijze tot zich, bekijkt mogelijkheden, gaat wegen en geeft gemotiveerd uitsluitsel. De zienswijze indieners ontvangen een reactie.
  • De zienswijzen worden verwerkt en er wordt een definitief besluit voorbereid.
  • Het college neemt een besluit over het voorstel definitieve locaties.
  • Na het definitieve besluit hebben de mensen nog de mogelijkheid om in beroep te gaan. Dat hopen we natuurlijk zo veel als mogelijk te voorkomen.

Behalve bij het A la Carte project wordt de UOV procedure gehanteerd bij vier opeenvolgende fases eind 2022/begin 2023 die moeten leiden tot de realisatie van ondergrondse containers en clusterplaatsen in de gehele gemeente Bergen.

De UOV procedure is een gedegen wijze om tot locatiebepaling te komen. Momenteel is er één ondergrondse container aanwezig in de gemeente Bergen die geplaatst is met gebruikmaking van de UOV procedure. Deze container staat op het Merici terrein en is begin dit jaar geplaatst. De meeste bestaande containers zijn geplaatst op basis van niet veel meer dat de locatie geschikt geacht werd door de gemeente.

Een inwoner meldt zich bij mij met dat hij het niet eens is met de locatie: wat nu?

Wanneer een inwoner zich bij u meldt met de mededeling dat hij het niet eens is met de voorgenomen locatie dan adviseren wij u de inwoner te adviseren een zienswijze in te dienen. Daar is de UOV ten slotte voor geïntroduceerd. In de brief die mensen in een straal van 50 meter rondom de container hebben ontvangen staat precies hoe zij dat kunnen doen. Het is heel eenvoudig. Zienswijzen die binnen de wettelijke UOV procedure ingediend zijn kunnen we in behandeling nemen. In het geval van beroep zal een rechter uitsluitend toetsen aan binnen de procedure ingediende zienswijzen. Het belangrijk dat een inwoner een zienswijze op de in de brief beschreven wijze indient als hij of zij het niet eens is met de locatie.

Comments are closed.