Huishoudelijke Ondersteuning

Er zijn meerdere aanleidingen voor een nieuwe aanbesteding Huishoudelijke Ondersteuning. Ten eerste, van 2016 tot maart van dit jaar was de huishoudelijke dienstverlening in het kader van de Wmo onderverdeeld in Algemene voorziening Schoonmaakondersteuning (SO) en Maatwerkvoorziening Hulp bij Huishouden (HbH). Door de Algemene Maatregel van Bestuur Reële Prijs Wmo (oktober 2018) en cao-ontwikkelingen met 1 HV-loonschaal voor alle huishoudelijk ondersteuners is het kostprijsverschil tussen beide voorzieningen nagenoeg verdwenen. Ten tweede, is door de aanzuigende werking van het Abonnementstarief een boven verwachting groot aantal extra cliënten SO aangevraagd. Door het laagdrempelige karakter van SO heeft de gemeente nauwelijks mogelijkheden om de instroom van inwoners in te perken – en dan met name van hen die tot voor kort op eigen kracht deden of een particuliere hulp hadden. Ten derde, hebben raadsleden uit de BUCH-brede klankbordgroep sociaal domein aangegeven het belangrijk te vinden dat het sociaal team maatwerk kan leveren en de inwoner ontmoet, om zo een breed gesprek aan de keukentafel te kunnen voeren waarin integraal naar de ondersteuningsbehoefte van de inwoner gekeken kan worden. Vervolgens, werd via een marktverkenning duidelijk wat de visie van onze huidige, maar ook onbekende aanbieders, is op de noodzakelijke ontwikkeling van huishoudelijke ondersteuning.

Door de coronapandemie is de geplande aanbesteding uitgesteld. Inmiddels zijn ook korte en lange termijn beheersmaatregelen over de kostenontwikkeling in het sociaal domein vastgesteld door uw college en raad. Dit betrof ook maatregelen inzake de huishoudelijke ondersteuning. Deze beheersmaatregelen zijn als kader gebruikt om te kunnen versnellen met de aanbesteding.

Huishoudelijk Ondersteuning: iedereen maatwerk
De nieuwe benaming van de gevraagde dienstverlening is Huishoudelijke Ondersteuning (HO). In de vorm van HO+ kan aanvullend maatwerk worden geleverd. Denk daarbij aan regietaken, zorg voor kinderen, of taken waarvoor anders (duurdere) lichte begeleiding zou worden geïndiceerd, maar die prima door dezelfde huishoudelijk ondersteuner kunnen worden uitgevoerd.

Er is gekozen om met 10 aanbieders in het BUCH werkgebied nieuwe contracten per 1 maart 2022 te gunnen. Door ruimte voor nieuwe toetreders te maken is de keuzevrijheid voor inwoners vergroot (bij de algemene voorziening was er zelfs geen keuze). De verwachting is dat hiermee ook wachtlijsten en personeelstekorten beter voorkomen kunnen worden.
De beheersmaatregelen hebben gezorgd dat er een contractmanager is aangesteld, die met 10 partijen goede afspraken en samenwerking kan organiseren. Ook zijn de beheersmaatregelen duidelijk in dat er niet te veel aanbieders moeten zijn, om grip en sturing te kunnen houden. Vandaar dat voor de aanbesteding een maximum van 10 gunningen gesteld is.
Daarnaast zijn de inschrijvers beoordeeld op o.a. de volgende vragen:

  • Wat doet uw organisatie in de uitvoering van uw werk (bij de Cliënten thuis) om te voorkomen dat problemen verergeren?
  • Hoe onderscheidt uw organisatie zich van andere organisaties en waarom zou een Inwoner voor uw organisatie kiezen?
  • Beschrijf kort hoe uw organisatie ruimte biedt aan innovatie en duurzaamheid
  • Hoe ziet u uw rol in het werkgebied en hoe vindbaar bent u voor de inwoners?
  • Hoe zorgt u ervoor dat u te allen tijde voldoende personeel, voorzieningen en/of (vernieuwende) werkwijzen ter beschikking heeft om wachtlijsten te voorkomen?

Aan één bestaande aanbieder is helaas geen gunning verleend. Dit betreft Zorgcirkel, die de laagste beoordeling van alle inschrijvers ontving. Zorgcirkel bood in de Egmonden aan ongeveer 60 cliënten huishoudelijke ondersteuning. In de gemeente Bergen maakten eind 2021 in totaal ongeveer 700 inwoners gebruik van een vorm van huishoudelijke ondersteuning.

Voor de bewoners van huis Agnes in Egmond aan Zee die Wmo ondersteuning ontvangen wordt maatwerk geleverd. Zij zijn administratief ondergebracht bij Tzorg maar er worden afspraken met Zorgcirkel gemaakt over onderaannemerschap, zodat alle bewoners integraal door Zorgcirkel ondersteund blijven worden.

Wat betreft de medewerkers van Zorgcirkel heeft de zorgaanbieder besloten iedereen in dienst te houden. Hierdoor ontvangen de betrokken cliënten niet allen van een andere organisatie maar ook van een andere medewerker huishoudelijke ondersteuning. Bij deze overgang is ons doel continuïteit van ondersteuning voor de inwoners. Daarom heeft de gemeente al deze inwoners per brief geïnformeerd en zijn gebeld door een nieuwe aanbieder. Gelukkig heeft het merendeel van de cliënten inmiddels een nieuwe hulp.

Doordat continuïteit voorop stond, hebben we de cliënten op postcodegebied toegewezen aan een nieuwe aanbieder. Wanneer zij willen overstappen naar een andere aanbieder naar hun eigen keuze, dan is dat alsnog mogelijk.

Brief bestuurder Zorgcirkel

Uw raad heeft een brief ontvangen van het Zorgcirkel bestuur, geadresseerd aan wethouder Tromp. Het college ziet deze brief als een uiting van teleurstelling over de uitkomst van de aanbesteding. De bestuurder van Zorgcirkel zal voor een gesprek met wethouder Tromp worden uitgenodigd voor een mondelinge reactie namens het college. Tevens zal in dat gesprek de aanbestedingsprocedure en de inhoud van de brief besproken worden. In het kader van lokale samenwerking op andere vlakken (Wmo Begeleiding, Sociale benadering dementie, etc.) hecht het college waarde aan een goede onderlinge relatie tussen Zorgcirkel en de gemeente. De inzet van het gesprek zal daar dan ook op gericht zijn.

Comments are closed.