Tussenevaluatie Destinatiemarketing Holland boven Amsterdam

In december 2017 hebben zeventien gemeenten in de regio Noord-Holland Noord opdracht gegeven aan het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) om de destinatiemarketing voor Holland boven Amsterdam uit te voeren conform het Meerjarenplan 2018-2021. Het primaire doel van de marketingopdracht is dat er meer bezoekers naar de regio Noord-Holland Noord komen en dat deze geprikkeld worden om er langer te verblijven en meer te besteden.

In de overeenkomst van opdracht is in artikel 7 lid 1 opgenomen dat een tussentijdse evaluatie zal plaatsvinden, die mogelijk input kan geven voor tussentijdse aanpassing van de overeenkomst en de besluitvorming over verlenging van de samenwerking na 2021.

De tussentijdse evaluatie is eind 2019 gehouden. De conclusie is dat Holland boven Amsterdam – conform de wensen van de opdrachtgevers – een stevige en steeds meer herkenbare basis voor de destinatiemarketing heeft gelegd. Het is nu zaak om met de leerpunten uit de evaluatie te consolideren wat er bereikt is en de koers uit te zetten naar 2021 en verder.

Er is geen aanleiding voor een tussentijdse aanpassing van de overeenkomst van opdracht.

Uit de tussenevaluatie blijkt dat zowel ondernemers als bestuurders zich willen blijven inzetten voor deze wijze van gebiedspromotie. Het toeristisch bedrijfsleven verwacht dan ook niet anders dan dat de gemeenten doorgaan met Holland boven Amsterdam.

Continuering van de gezamenlijke destinatiemarketing zorgt voor meer toeristen en bezoekers in de regio, die langer blijven, vaker terugkomen en meer besteden. De hieruit voortvloeiende economische groei draagt bij aan het behoud van voorzieningen en leidt tot meer werkgelegenheid.

Bijlagen

  • Tussenevaluatie destinatiemarketing Holland boven Amsterdam

Comments are closed.