HVC

Hierbij wordt uw raad door ons college geïnformeerd over de volgende afval-gerelateerde onderwerpen:

  • De evaluatie van de dienstverleningsovereenkomst van de gemeente Bergen met de HVC.
  • Een integraal traject om te komen tot besluitvorming over de toekomst van de inzameling, een grondstoffen-beleidsplan en toekomstbestendige oplossingen voor onze milieustraten.

In de gemeente Bergen verzorgt de HVC de inzameling van afval. Tevens beheert de HVC de milieustraten in Bergen, Egmond en Schoorl. Per 31 december 2021 eindigt de in 2011 afgesloten dienstverleningsovereenkomst (DVO) van Bergen met de HVC. Wanneer Bergen de dienstverlening door de HVC wenst te beëindigen dan dient zij dit uiterlijk 31 december 2020 aan te geven.

Het onafhankelijke bureau IPR Normag heeft de afgelopen maanden in opdracht van de gemeente Bergen een evaluatie verricht naar de DVO van de gemeente Bergen met de HVC. De rapportage ondersteunt de ervaringen van de gemeente Bergen van de afgelopen jaren. Terwijl beleid, beheer, uitvoering en middelen bij de BUCH partners, waar de BUCH de inzameling verzorgt, een homogeen geheel vormt is dit bij Bergen niet duidelijk belegd. De diffuse situatie met de derde partij vraagt een grote inspanning en meer tijd om sturing, controle en nastrevenswaardige zaken, zoals een recent beleidsplan, te realiseren. De volledige evaluatie ontvangt u als bijlage bij deze nieuwsbrief.

Op 23 maart jl. heeft er een overleg plaatsgevonden met de directie van de HVC. Tijdens dit overleg heeft wethouder Bekkering namens het college te kennen geven dat Bergen voornemens is de DVO na 31 december 2021 niet te continueren.

Het aangaan of opzeggen van een overeenkomst, is een privaatrechtelijke rechtshandeling. Op grond van de Gemeentewet is ons college bevoegd om daarover een besluit te nemen. In dit specifieke geval hebben wij ervoor gekozen om de raad op grond van artikel 169 lid 4 van de Gemeentewet in de gelegenheid te stellen wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen over ons voorgenomen besluit. Hiervoor wordt gekozen omdat het onderwerp betrekking heeft op duurzaamheid, dienstverlening en financiën over meerdere jaren en hoe daarover door de inwoners van Bergen, de Egmonden en Schoorl gedacht wordt. Naar aanleiding van de discussie in de commissie wordt een concept reactie van uw wensen en bedenkingen opgesteld. Deze wordt aan de raad ter besluitvorming aangeboden. Wij betrekken dit in onze definitieve besluitvorming.

Tijdens onze collegevergadering van 17 maart hebben wij besloten voor een integraal traject waarin de volgende uitdagingen in samenhang opgepakt worden:

  • De toekomst van de inzameling in Bergen: dit betreft het eerder genoemde voornemen alsook het inzetten op inzameling door de BUCH na 31 december 2021 en de daartoe de BUCH te verzoeken een voorstel uit te werken.
  • De gemeente Bergen beschikt niet over een recent grondstoffenplan. Het huidige beleid biedt te weinig perspectief op een goede afvalscheiding, terwijl de Rijksoverheid restafval steeds zwaarder belast. Duurzaamheid betreft een speerpunt in het formatie-akkoord Nieuw Vertrouwen 2019-2022. Met het opstellen van een nieuw grondstoffenplan willen wij de omgang met waardevolle grondstoffen naar een nieuw plan tillen.
  • De drie milieustraten zijn zeer gedateerd en verlangen grote investeringen. Er dient een toekomstbestendige oplossing te komen.

Vanaf mei wordt met uw raad een intensief pad gevolgd richting besluitvorming later in 2020.

Comments are closed.