Het onderzoek onder de 120 verblijfsrecreatieve bedrijven in NHN is nog maar net uitgevoerd en ondertussen is er een totaal nieuwe werkelijkheid ontstaan waarbij deze sector keihard geraakt wordt. Voor nu is de voornaamste taak van de NHN-gemeenten zoveel mogelijk de schade zien te beperken en inzetten op de korte termijn gevolgen van de Corona-crisis.
Toch willen we ook stilstaan bij de onderzoeksresultaten. Een regionale aanpak voor de recreatiesector kan als economische motor in Noord-Holland Noord helpen in deze lastige tijd. Als onderdeel van de aanpak is in de afgelopen tijd de vitaliteit van ca. 120 verblijfsrecreatieve bedrijven onderzocht in de Regio Alkmaar en West-Friesland.
Gezamenlijke ambitie
In de Visie Verblijfsrecreatie NHN heeft de regio de ambitie uitgesproken om in 2030 de meest vitale verblijfsrecreatie sector van Nederland te zijn. Om te komen tot een regionaal programma en inzicht te krijgen in de opgave, zijn in de drie deelregio’s vitaliteitscans uitgevoerd. In de Kop is dit gebeurd voor vakantieparken en campings. Regio Alkmaar heeft samen met West-Friesland in 2019 een onderzoek uitgevoerd naar de vitaliteit van de bestemmingen: vakantieparken, campings en hotels. In het eindrapport worden de uitkomsten van de vitaliteitsscan beschreven en delen we de uitkomsten van de transformatiescan. Daarmee hebben we in beeld wat de regionale en lokale opgave zijn.
Achtergrond
In 2019 hebben de regio’s Alkmaar en West-Friesland aan Bureau Ruimte en Vrije Tijd (hierna te noemen BRVT) en BugelHajema de opdracht geven om de vitaliteits- en transformatiescans op te stellen.
Vitaliteitscan
Om uitspraken te kunnen doen over de vitaliteit van accommodaties en een regio is een vitaliteitsscan ontwikkeld. Deze vragenlijst, in combinatie met een bezoek aan de accommodatie, leidde tot een positie in het ontwikkelde vitaliteitsmodel. De bedrijfsbezoeken zijn samengevat in een kansenkaart.
Kansenkaart[1]
Van elk bedrijfsbezoek is een rapport opgemaakt. Wij noemen dit een kansenkaart. In de kansenkaart is een diagnose op het gebied van vitaliteit opgenomen inclusief een onderbouwing én een advies ten aanzien van de toekomstige vitaliteit. Alle bedrijven/parken hebben de kans gekregen om te reageren op de kansenkaart. Velen hebben daar gebruik van gemaakt; in dat geval vind je dat terug op de kansenkaart zelf. Veel ondernemers of parken hebben geen reactie gegeven. In dat geval staat dat ook vermeld op de kansenkaart.
De verdeling van de accommodaties over de vier vitaliteitssegmenten, in relatie tot de gegeven antwoorden, bieden inzicht in de opgaven voor de regio en de in te zetten instrumenten.
Naast voorliggend rapport, ontvangen de accommodaties en betreffende
gemeentes, kansenkaarten van die accommodatie. De kansenkaarten geven inzicht
in de vitaliteitspositie per accommodatie en bondige adviezen over hoe de
vitaliteitspositie te handhaven of te verbeteren is. Omwille van
vertrouwelijkheid worden de kansenkaarten niet breed gedeeld.
Belangrijkste conclusie Regio Alkmaar
- Verdienmodel van hotels verbreden, door toestaan nevenverdiensten (zelfstandige horeca, vergaderfaciliteiten of verhuur van zalen).
- Het verkrijgen van financiering. Het is lastig om financiering te verkrijgen voor investeringen (dit geldt voor 50% in West-Friesland en voor 25% in Regio Alkmaar, De Kop heeft sinds 2020 een financieringsfonds met input provincie).
- 1/3e van de accommodaties heeft plannen voor uitbreiding, maar bij de helft van hen is dit nog niet geregeld in het bestemmingsplan. Ondernemers en beheerders ervaren meer belemmerende factoren bij in bedrijfsvoering in de Regio Alkmaar dan in West-Friesland. Vaak zijn de belemmerende factoren terug te voeren tot lokaal beleid, zo geven zij aan.
Vervolg fase 2
Het uiteindelijke doel is te komen tot een samenhangend programma voor Noord-Holland Noord. Een gezamenlijke inzet en programmering op NHN-niveau is voor veel gemeenten of deelregio’s echter niet vanzelfsprekend.
Voorafgaand aan de opbouw van het programma is daarom aan de bestuurlijke trekkers voorgesteld om vanaf mei 2020 eerst een verkenning uit te voeren naar:
- Het draagvlak voor een gezamenlijke aanpak, en op welke elementen. Inzicht in waar de urgentie wordt gezien.
- Een (globaal) overzicht van de inzet die nu al in gemeenten en op provinciaal niveau wordt gepleegd om aan de opgaven te werken.
- De ideeën van de bestuurders ten aanzien van de wenselijke situatie en wat daarvoor de randvoorwaarden zijn in samenwerking, facilitering en instrumenten.
- Het onderbrengen van transformatie-opgave bij de focusagenda wonen. Het gaat hier immers om herbestemming van locaties (veelal naar wonen met of zonder ruimte voor ruimte regeling).
Fase 2 zal binnenkort worden afgerond. We zullen u daarover dan nader informeren.
[1] Omdat we de inhoud van de kansenkaarten niet openbaar (bedrijfsgevoelige informatie) kunnen maken, zijn de kansenkaarten in het bezit van de portefeuillehouder.
Bijlage: