Grenzen parkeernormen parkeernota 2020

N.a.v. een vraag uit de raad (ARC) m.b.t. de gemaakte keuzen over de indeling van de zones in de parkeernormennota wordt in dit document e.e.a. toegelicht.

Onderbouwing gebiedsindeling nota parkeernormen
Bij de behandeling van de nota parkeernormen heeft een van de raadsleden de vraag gesteld waarom op sommige locaties de grenzen tussen de normen voor de parkeernormengebieden over de straat lopen en niet achter de woningen.

In de nota parkeernormen is een gebiedsindeling aangegeven die mede bepalend is voor de te stellen parkeereis. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in een centrumgebied, een schilgebied rondom het centrum en een gebied rest bebouwde kom gebied. Buiten de bebouwde kom ligt het buitengebied. In het algemeen geldt dat hoe verder een voorziening (woning, winkel of iets anders dat verkeer aantrekt) van het centrumgebied af staat, hoe meer autogebruik een voorziening veroorzaakt en hoe meer ruimte er nodig is voor het parkeren van voertuigen. In twee kernen is van deze indeling afgeweken omdat bij deze kernen dit onderscheid niet logisch is omdat het centrumgebied of heel klein, of zo goed als niet aanwezig is.

Bij het maken van de indeling van deze gebieden is zoveel mogelijk geprobeerd om deze grenzen zo te trekken dat deze over duidelijk herkenbare structuren lopen die ook in de toekomst niet veel veranderen. Dit om te voorkomen dat als er ergens een woning of pand met een andere gebruiksfunctie tussen de bestaande panden wordt ontwikkeld, het onduidelijk is in welk gebied de ontwikkeling ligt. Daar waar mogelijk is gekozen voor straten die een duidelijke logische ruimtelijke grens vormen.

Helaas zijn niet overal deze straten aanwezig terwijl het wel noodzakelijk is om verschillende gebieden te onderscheiden. Er is daar toch voor de weg zelf als grens gekozen en niet voor de achter de woningen liggende tuinen omdat er dan vaak een grens moet worden getrokken tussen twee tegen elkaar aan staande woningen of op de erfgrens van twee naast elkaar gelegen woningen. Nabij kruisingen van wegen met aan alle kanten bebouwing wordt deze grens nog meer arbitrair als deze aan de achterzijde van de woning wordt gelegd. Waar mogelijk en logisch liggen de grenzen wel achter de panden.

Comments are closed.