Burger- en Ondernemerspeiling 2021

In april-mei 2021 zijn de Burger- en Ondernemerspeiling uitgezet onder een steekproef van 2000 inwoners per gemeente en onder alle ondernemers. Als bijlage treft u de rapporten aan.

Het rapport van zowel de Burger- alsook de Ondernemerspeiling bevat de uitslag van de vier gemeenten plus de vergelijking met 2016 (nulmeting) en met 2019 (tussenmeting). Naast de twee uitgebreide rapporten treft u van beide peilingen specifiek voor uw gemeente ook een samenvatting aan in tekst en op een factsheet.

Respons

De respons van de Burgerpeiling was gemiddeld 34%, ruim voldoende voor een representatief onderzoek. De respons op de Ondernemerspeiling van 7%, waardoor de uitkomsten indicatief zijn.

De thema’s Dienstverlening en Relatie met de gemeente in beide peilingen zijn van belang voor het programma Top Dienstverlener. In de Burgerpeiling worden ook vragen gesteld over Woon- en leefomgeving en Zorg en welzijn. Aan de ondernemers worden daarnaast ook vragen gesteld over het thema Ondernemers- en vestigingsklimaat, Bedrijfsomgeving en Gemeentelijke heffingen en regeldruk.

Waardering stabiliseert

De conclusie is dat over het algemeen de cijfers vergelijkbaar zijn met de uitkomsten van 2019. Gezien de inzet op vele aspecten (leefbaarheid, groen, communicatie, participatie en dienstverlening) hadden we gehoopt op hogere scores. Tegelijkertijd is het gezien de bijzondere omstandigheden van afgelopen periode fijn dat we onze dienstverlening stabiel hebben kunnen houden.

Vervolg

We gebruiken de uitkomsten van de peilingen uiteraard als input voor de evaluatie en actualisatie van het programma Top Dienstverlener. Gerelateerd aan de aanbevelingen van Berenschot n.a.v. de evaluatie van de BUCH en de bestuursopdracht (juni 2021).

Hierover informeren wij uw raad dit najaar.

Bijlagen:

Comments are closed.