In de gesprekken tussen ondernemers, gemeenten en (marketing)organisaties blijkt telkens weer dat er groot draagvlak is voor regionale samenwerking. Als we de toerist langer willen vasthouden is samenwerking in een toeristisch netwerk met ondernemers, marketingorganisaties en gemeenten noodzakelijk. De resultaten van de evaluatie van de Toeristische visie Parel aan Zee in 2018 zijn vertaald naar twee specifieke actiepunten: het Toeristisch Netwerk en het Regionaal Toeristisch Profiel. In eerdere actieplannen hebben we op deze twee onderdelen al focus aangebracht in de doelstellingen en aanpak voor de sector. In 2021 gaan we hier mee verder. Het Toeristisch Recreatief Actieplan 2021 is in januari 2021 door de colleges vastgesteld.
De rol van Regio Alkmaar is de schakel te zijn tussen het lokale en bovenregionale. Regio Alkmaar bundelt zaken die lokaal spelen (contacten met en tussen ondernemers, kennisdeling, arrangementsvorming) waar de regio Noord-Holland Noord te groot voor is en geeft vanuit haar netwerk input voor de thema’s die beter op bovenregionaal (NHN) niveau opgepakt kunnen worden. Daarnaast wordt in toenemende mate aandacht gevraagd om maatregelen te nemen als toeristische druk problemen en overlast veroorzaakt die schadelijk zijn voor de leefomgeving en de samenleving. Op den duur zal dit ook nadelig zijn voor de sector zelf. En er lopen sinds het vaststellen van de visie in 2015 al een aantal inhoudelijk thema’s. In het Actieplan 2021 worden vier hoofdstukken behandeld:
- Toeristisch Netwerk
- Regionaal Toeristisch Profiel en promotie
- Toerisme in balans
- Doorlopende regionale thema’s
Doelstellingen
De hoofddoelstelling op het gebied van toerisme en recreatie is om meer toeristen en recreanten naar dit gebied te halen en hier langer te laten verblijven zodat de bestedingen in de regio toenemen. Het behouden en versterken van de aantrekkelijkheid van de regio is ook een belangrijke doelstelling binnen het toeristische cluster. Daarom wordt aan de doelstelling toegevoegd dat de toeristische ontwikkeling nadrukkelijk in balans moet zijn en blijven met de draagkracht en leefbaarheid van de omgeving. De Regio Alkmaar kiest ervoor om de regionale versterking van de sector van onderop op te bouwen. Dat betekent dat de overheden doorgaan om de samenwerking met ondernemers verder te continueren en uit te bouwen.
Activiteiten
Toeristisch Netwerk
In 2019 zijn we gestart met het Toeristisch Netwerk voor en met de toeristische ondernemers/organisatie en zijn er diverse activiteiten georganiseerd zoals de Regio Safari’s in maart (2019 en 2020), de workshop met Le Champion (juni 2019), het Lessure Lab (november 2019) en de livestream sessies met NH Next (november 2020). De ambtelijke werkgroep R&T Regio Alkmaar is opdrachtgever en stuurt de werkzaamheden voor het Toeristisch Netwerk aan. Hierover vindt afstemming plaats met regionale portefeullehouder(s) Recreatie en Toerisme.
Regionaal Toeristisch Profiel en promotie
Het toeristisch profiel is een lopende opdracht, die begin 2021 wordt afgerond. Meerdere partijen houden zich bezig met marketing en promotie. De landelijke promotie wordt gedaan door het NBTC (Holland.com), voor de destinatiemarketing van Noord-Holland Noord hebben we in 2017 Holland boven Amsterdam (HbA) opgericht. HbA zet de regio als geheel in de etalage en heeft als doel om de binnenlandse en buitenlandse toerist naar Noord-Holland Noord te verleiden. Bij de lokale marketingcampagnes (citymarketing) zoals bijvoorbeeld Alkmaar Prachtstad en Voor Liefhebbers (Castricum) zijn de gemeente en/of ondernemers verantwoordelijk en richt men zich vooral op de gemeente zelf (lokaal). Om het gat op te vullen tussen de lokale marketing en de destinatiemarketing Holland boven Amsterdam, is eerder de opdracht gegeven om het toeristisch profiel op te stellen. Een belangrijk instrument in het onderscheiden en promoten van de Regio Alkmaar is de in 2020 gebouwde (micro)website Ontdekregioalkmaar.nl. Deze wordt in 2021 verder bijgehouden en benut. Daarnaast wordt in overleg met de marketingorganisaties bekeken welke promotie hierbij verder nog nodig is en binnen het beschikbare budget uitgevoerd kan worden. De ambtelijke werkgroep R&T Regio Alkmaar stuurt dit aan.
Toerisme in Balans
Voor Toerisme in Balans wordt in 2021 een strategisch plan opgesteld. In overleg met de regionale portefeuillehouder(s) wordt een bureau geselecteerd om de ambtelijke werkgroep R&T Regio Alkmaar hierbij te ondersteunen.
Doorlopende regionale thema’s
Na de vaststelling van de Toeristische Visie Parel aan Zee Regio Alkmaar in 2015 zijn er zeven thema’s benoemd. Dit zijn doorlopende regionale thema’s, waar we onze aandacht aan blijven geven. De aandacht voor de thema’s kan per jaar verschillen en is mede afhankelijk wat er speelt en welke (boven)regionale projecten er zijn. De zeven doorlopende regionale thema’s zijn:
- Regiomarketing*
- Regionale evenementen
- Cultuurhistorische verhalen
- Recreatieve routes Regio Alkmaar
- Waterrecreatie
- Verblijfsrecreatie
- Destinatiemarketing Holland boven Amsterdam*
* De Regiomarketing en de destinatiemarketing HbA worden ook betrokken bij het specifieke actiepunt ‘Regionaal Toeristisch Profiel en promotie’.
Kanttekeningen
Het ontwikkelen van toerismebeleid dat in balans is met draagkracht en leefbaarheid van de omgeving is iets dat niet door de toeristische sector alleen gedaan kan worden. Toerisme is niet alleen een economisch belang, het heeft ook invloed op bereikbaarheid en openbare orde, het gebruik van de openbare ruimte, vastgoed, natuur en milieu. Dus om een goede balans te vinden tussen het economisch voordeel en de draagkracht van de leefomgeving en het draagvlak onder bewoners moeten meer sectoren en partijen een rol spelen. Een vergelijkbaar fenomeen zien we in de verblijfsrecreatie. De maatschappelijke problematiek die op sommige locaties geconstateerd is kan niet door de toeristische sector (alleen) opgelost worden. Daar moeten meer sectoren en partijen bij betrokken zijn.
Het strategisch plan Toerisme in Balans Regio Alkmaar is bedoeld hoe om te gaan met de toenemende druk op de leefomgeving op de langere termijn. Dit gaat dus niet over het managen van drukte in het kader van de Coronacrisis op dit moment. Dat is een vraagstuk wat de aandacht heeft vanuit Openbare Orde en Veiligheid. Vanuit Recreatie en Toerisme Regio Alkmaar dragen we bij aan het spreiden van drukte, door inwoners en bezoekers bewust te maken van alternatieven voor de te drukke plekken. Hiervoor is aan het begin van de zomervakantie 2020 de website Ontdekregioalkmaar.nl gelanceerd en is er tijdens de zomer een campagne gevoerd om dit platform onder de aandacht te brengen. De website wordt in 2021 gecontinueerd.
Bijlage: