Vervolg structuurvisie Bergen Oost

Op 22 oktober stelde de gemeenteraad de aanvullingen op de structuurvisie Bergen Oost over verkeer en beeldkwaliteit vast. De komende jaren vinden in dit gebied ontwikkelingen plaats; zo wordt op dit moment zwembad de Beeck herbouwd en komt er woningbouw op het BSV terrein. Ook zijn er locaties waar de huidige eigenaren of gebruikers naar verwachting vertrekken waardoor er mogelijkheden ontstaan voor nieuwbouw. Bewoners en andere belanghebbenden in het gebied maken zich zorgen over de omvang van het aantal nieuw te bouwen woningen, de verwachte toename van autoverkeer die dit met zich meebrengt en het vele bouwverkeer. Het college vervolgt daarom op korte termijn het gesprek met belanghebbenden over deze punten. Voor het huidige bouwverkeer van en naar De Beeck is inmiddels een oplossing gevonden.

Participatie definitieve ‘knip’ Molenweidtje

Een van de uitgangspunten van de structuurvisie is dat de historische Kerkedijk wordt ontlast als het gaat om autoverkeer. Verkeer naar en van de te ontwikkelen gebieden wordt daarom in de toekomst deels via de Churchilllaan geleid. Hiervoor wordt het Molenweidtje voor tweerichtingsverkeer ingericht en wordt een ‘knip’ in het Molenweidtje aangebracht. Auto’s kunnen deze knip niet passeren. In de structuurvisie staat niet waar de knip in het Molenweidtje precies komt te liggen. De gemeente wil de locatie samen met de omgeving en belanghebbenden bepalen. Hiervoor worden begin 2021 bijeenkomsten georganiseerd. In de eerste bijeenkomst wordt met vertegenwoordigers van bewoners en eigenaren gesproken over wat men verwacht van de participatie. Op basis hiervan wordt de invulling van de volgende bijeenkomsten bepaald. De uitkomsten van de gesprekken en een advies over de definitieve locatie van de knip worden in het tweede kwartaal van 2021 voorgelegd aan de raad.

Participatie verdichtingsvarianten BSV

Voor het BSV-terrein maakt de gemeente drie scenario’s met verschillende dichtheden van de bebouwing, namelijk 27, 31 en 35 woningen per hectare. Deze drie scenario’s worden voorgelegd aan en besproken met omwonenden en belanghebbenden tijdens twee digitale bijeenkomsten. De resultaten van deze gesprekken worden in het tweede kwartaal van 2021 in de vorm van een ontwerp bestemmingsplan voorgelegd aan de raad.

Tijdelijke maatregelen bouwverkeer De Beeck

Voor de bouw van het nieuwe zwembad de Beeck wordt veel materiaal aangevoerd met vrachtauto’s. Bij de start van de bouw is een route afgesproken voor het bouwverkeer; heen over de Kerkedijk en terug over de Churchilllaan. Helaas ontstaat er in de praktijk overlast door het vrachtverkeer. De gemeente heeft daarom de bouwroute aangepast en zet verkeersregelaars in. De betrokken aannemer, omwonenden en deinstellingen langs het Molenweidtje zijn op de hoogte gebracht van de maatregelen.

Om de kwetsbare, historische Kerkedijk te ontlasten mag het bouwverkeer van De Beeck met ingang van 7 december alleen nog via de Churchilllaan het gebied in en uit. Om op de plaats van bestemming te komen moet dit verkeer tegen de rijrichting in rijden op het Molenweidtje. Om dit veilig te laten verlopen, worden verkeersregelaars ingezet gedurende werktijden van de aannemer van de Beeck (7.00 – 16.00 uur). Voor het overige vrachtverkeer, autoverkeer en fietsverkeer blijft de situatie ongewijzigd. Wel kunnen zij te maken krijgen met de verkeersregelaars.

Voor de scholieren van de Europese School was de oorspronkelijke route ook niet optimaal. Daarom is afgesproken dat op tijden dat de school in- en uitgaat (dagelijks tussen 08:30 – 09:30 en 16:00 – 17:00 en op dinsdag, woensdag en vrijdag ook tussen 12:45 – 13:45) er geen transportbewegingen voor de school plaatsvinden. Deze afspraak geldt niet alleen voor het bouwverkeer van De Beeck, maar voor al het vrachtverkeer in het gebied.

Comments are closed.