Update herinrichting Schoorl centrum

Op 22 maart 2022 heeft het college het Definitief Ontwerp vastgesteld voor de herinrichtring van het centrum van Schoorl. In deze nieuwsbrief volgt een toelichting over het parkeren op de Heereweg en de wens om deze weg tussen de Sportlaan en Laanweg uitsluitend toegankelijk te maken voor bestemmingsverkeer.

Eerder genomen besluiten

Met betrekking tot de herinrichting van Schoorl Centrum heeft uw raad meerdere besluiten genomen:

  • Op 7 november 2019 is er goedkeuring gegeven op het plan voor de herinrichting openbare ruimte Schoorl centrum (besluitnummer b.19.00365) met aanvullende amendementen, te weten:
    • Rijrichting handhaven op de Heereweg
    • Alleen bestemmingsverkeer op de Heereweg
    • Verminderen aantal parkeerplaatsen op de Heereweg
    • Vrijgevallen parkeerplaatsen bestemmen voor mindervaliden op de Heereweg
  • Op 28 januari 2021: besluit fietsrotonde.
  • Op 22 maart 2022: besluit goedkeuring DO inclusief fietsrotonde.
Project Scope

Heereweg uitsluitend toestaan voor bestemmingsverkeer

In het raadsvoorstel d.d. 7 november 2019 is een amendement goedgekeurd om de bestaande rijrichting op de Heereweg te handhaven, alleen bestemmingsverkeer toe te laten en de weg als zodanig in te richten. Voor het alleen toelaten van bestemmingsverkeer is een verkeersbesluit nodig.

Over het voorgestelde verkeersbesluit waarin een bord “uitgezonderd bestemmingsverkeer” is opgenomen voor de Heereweg (tussen de Sportlaan en Laanweg) geeft de politie een negatief advies omdat hier niet op te handhaven valt. Er is namelijk niet vast te stellen wat wel of geen bestemmingsverkeer is. Bovendien valt dit niet combineren met het bord “éénrichtingsverkeer”. Toch zal dit als voorstel verkeersbesluit ingediend worden.

De gemeente kan besluiten het verkeersbesluit tot uitvoering te brengen, als hierover in beroep wordt gegaan, weegt een bestuursrechter het advies van de politie mee.

Situatie tekening Sportlaan

Situatie afslag Heereweg in de bocht met de Sportlaan:

  • Doorgaand verkeer volg de Sportlaan
  • Na 30 meter is de Heereweg éénrichtingverkeer (uitsluitend bestemmingsverkeer  vanaf afslag vakantiepark Mooi Schoorl en uitgezonderd fietsen)
  • Zone betaald parkeren
  • 30 km zone
  • Poortconstructie zodat de logische weg voor doorgaand verkeer de Sportlaan is
  • Verboden parkeren aan beide zijden van de Heereweg behoudens de parkeervakken.

Heereweg parkeerplaatsen

Het aantal parkeerplaatsen is tot stand gekomen op basis van onderzoeken (een parkeer- en verkeersonderzoek geweest uitgevoerd door adviesbureau Stienstra) en participatie.

Uit de onderzoeken is gebleken dat 80% van de huidige parkeerplaatsen door de bewoners van Schoorl gebruikt wordt. De ondernemers hebben aangegeven dat zij omzetderving verwachten als er geen parkeergelegenheid is op de Heereweg. Verschillende argumenten zijn in de participatie en ambtelijke groep besproken. Dit heeft uiteindelijk geleid tot het voorstel zoals deze op 7 november 2019  is vastgesteld door het college. Er is gekozen voor vermindering van het aantal parkeerplaatsen.

Huidige situatie

  • 15 parkeervakken
  • 2 mindervalide parkeerplaatsen
  • 2 laad- en losvakken

Nieuwe situatie

Aan de Heerweg komen in de nieuwe situatie 8 parkeervakken, 3 mindervalide parkeerplaatsen en 2 laad- en losvakken:

  • 5 parkeervakken (max 1,5 uur) en 1 mindervalide parkeerplaats ter hoogte van optiek van Wonderen, KAT, Hondentrimsalon, paramedisch coach en Chinees Indisch restaurant.
  • 1 parkeervak ter hoogte van Meyer en Meyer
  • 1 laad- en losvak ter hoogte van Ambachtsbakker
  • 2 parkeervakken ter hoogte van het Kruidvat en de kaasboer
  • 1 minder valide parkeervak ter hoogte van foto Evers
  • 1 laad- en losvak ter hoogte van Euroflowers
  • 1 minder valide parkeervak ter hoogte van de hoek Jumbo

Dit is een afname van 7 parkeervakken en er komt 1 extra mindervalide parkeerplaats.

Stand van zaken

De afronding van bestek en tekeningen is vertraagd, mede doordat het inrichtingsplan van de Jelgersma-stichting in samenwerking met het Noord-Hollands Landschap nog niet gereed was. Uiteindelijk is de ruilverkaveling niet doorgegaan en is een nieuw inrichtingsplan derhalve niet meer nodig. Het goede nieuws is dat er een principe akkoord is bereikt over het afwateringsplan van de Jelgersma-stichting. Samen met het Hoogheemraadschap, rioolbeheer, de ijsbaan en HB adviesbureau wordt dit plan verder uitgewerkt en afgestemd. Hiermee maken we het bestek definitief (zie planning).

De nationale aanbesteding (selectie) moet zorgvuldig gebeuren zodat we de geschikte aannemer voor deze opdracht vinden.  Het is belangrijk dat we hier de tijd voor nemen. Een afwijkingsbesluit om direct onderhands aan te besteden is niet geaccordeerd gezien het financiële volume van dit project. De verwachting is dat inkoop dit jaar de nationale aanbesteding kan afronden.

Daaropvolgend kan begin volgend jaar de opdracht gegeven worden, zodat de voorbereidingen opgestart kunnen worden (engineering en bestellingen).

De start uitvoering staat gepland in september 2023. De daadwerkelijke werkzaamheden kunnen misschien al eerder plaatsvinden,, maar te optimistisch plannen schept verkeerde verwachtingen. Het zijn onzekere tijden voor materiaal leveranties en personeel. Om de leveranties van gebakken stenen veilig te stellen is het een mogelijkheid om hier een directielevering van te maken. Hiervoor wordt nog een afwijkingsverzoek ingediend.

De ondernemers worden op de hoogte gesteld met een update over de laatste stand van zaken.

Planning

  • Vaststellen DO                       maart 2022
  • Bestek en tekeningen            mei – november 2022
  • Aanbesteden                          oktober 2022 – januari 2023
  • Voorbereiden realisatie          februari 2023 – september 2023
  • Realisatie fase 1                    september 2023? – april 2024
  • Realisatie fase 2 (uitloop)      oktober 2024 – maart 2025

Comments are closed.