Stand van zaken projecten Voetbalfusie en Watertorengebied

Zoals inmiddels bekend heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: de Afdeling) op 11 september 2019 de vaststellingsbesluiten van de raad die zien op de bestemmingsplannen “Voetbalcomplex Egmond aan den Hoef en vrijkomende locaties” en “Watertorengebied” vernietigd.

De voornaamste reden die heeft geleid tot vernietiging van de bestemmingsplannen is de eerdere vernietiging van de PAS door de Raad van State. Hoewel het bestemmingsplan “Voetbalcomplex Egmond aan den Hoef en vrijkomende locaties” is voorzien van een m.e.r. en daarmee van een passende beoordeling kan deze niet gebruikt worden voor de onderbouwing van het bestemmingsplan omdat de passende beoordeling die ten grondslag ligt aan het PAS vernietigd is door het Europees Hof en als gevolg daarvan door de Raad van State. Hierdoor ontstaat een strijd met het Europese stikstofbeleid. Voor het bestemmingsplan “Watertorengebied is een vergunning afgegeven in het kader van de Wet Natuurbescherming. Voor die vergunning is gebruik gemaakt van een passende beoordeling. Zoals hiervoor al aangegeven is de passende beoordeling die ten grondslag ligt aan de PAS vernietigd door het Europese Hof en als gevolg daarvan door de Raad van State. Hierdoor had bij de onderbouwing van de bestemmingsplannen niet mogen worden verwezen naar de passende beoordeling van de PAS.

Op 30 oktober 2019 heeft het college voor beide projecten opdracht gegeven tot het doen van nader onderzoek naar de mogelijkheden om de gebreken in beide bestemmingsplannen te herstellen.

Voor het Watertorengebied betreft dit een onderzoek naar de stikstofdepositie. Hierbij zal onderzoek gedaan worden naar de omvang van de depositie, de effecten van mitigerende maatregelen en de juridische mogelijkheden.

Voor het project Voetbalfusie betreft het een onderzoek naar de omvang van de stikstofdepositie en de mogelijkheid tot het nemen van mitigerende maatregelen. Daarnaast wordt ook onderzoek gedaan naar het effect van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen op de gezondheid ter plaatse van de tennisvelden en het gebruik van het parkeerterrein als transferium.

Over het besluit van het college tot het uitvoeren van de onderzoeken bent u eerder geïnformeerd via de nieuwsbrief van het college aan de gemeenteraad.

De opdrachten tot het doen van de onderzoeken zijn door de gemeente inmiddels verstrekt aan diverse onderzoeksbureaus.

In dit artikel wordt een verdere toelichting gegeven op de stand van zaken van beide projecten.

Voetbalfusie

Voetbalverenigingen

Tussen de besturen van de voetbalverenigingen en de gemeente is op 30 september 2015 een samenwerkingsovereenkomst getekend. In deze samenwerkingsovereenkomst zijn de rechten en plichten wederzijds vastgelegd. Nu door de Afdeling het vaststellingsbesluit van de gemeenteraad is vernietigd, kan elk der partijen de overeenkomst ontbinden. Inmiddels heeft een gesprek plaatsgevonden met een afvaardiging van de betreffende verenigingen en alle partijen hebben aangegeven door te willen gaan met de fusie en verplaatsing naar de fusielocatie en zien geen aanleiding om de samenwerkingsovereenkomst te ontbinden.

Onderhoud bestaande sportcomplexen

Doordat de Afdeling het vaststellingsbesluit heeft vernietigd, kan niet worden overgegaan tot het aanbesteden van de aanleg van het sportcomplex om vervolgens tot de uitvoering van het project over te gaan. De vernietiging leidt tot verdere vertraging van de uitvoering. Door de vertraging moeten de bestaande voetbalcomplexen Egmondia, Zeevogels en Adelbert langer worden geëxploiteerd.

Met het oog op het nieuwe sportcomplex is de afgelopen jaren minder onderhoud aan de sportcomplexen uitgevoerd. De verwachting is dat de voetbalverenigingen nog minimaal 2 voetbalseizoenen actief zijn op de huidige complexen. Om de veiligheid te kunnen garanderen en de staat van onderhoud acceptabel te houden, moeten nadere investeringen gedaan worden in de complexen zoals het vervangen van de ballenvangers, aanpassen straatwerk, verwijderen hekwerk en vernieuwen beregeningsinstallaties. De geraamde kosten voor de aanvullende investeringen bedragen naar verwachting ca. € 53.500 exclusief BTW. De offertes voor het onderhoud zijn inmiddels door de gemeente ontvangen.

Herziening investering

De vertraging in de uitvoering van het project leidt ook tot hogere kosten voor de aanleg van het sportcomplex. De peildatum van de huidige ramingen dateert uit 2017. Met name de bouwkosten zijn de afgelopen jaren fors toegenomen. Op dit moment worden de investeringskosten en de projectkosten herijkt zodat een actuele stand van zaken ontstaat van de financiën van het project. Nadat het bestemmingsplan onherroepelijk is, wordt door de gemeenten een aanbesteding gestart voor de aanleg van het sportcomplex.

Doordat het project vertraagd is, lopen ook de plankosten voor het project langer door dan eerder was ingeschat.

Het college verwacht in het eerste kwartaal van 2020 een herziening van de incidentele en structurele kosten van het project ter besluitvorming aan uw gemeenteraad te kunnen voorleggen.

Watertorengebied

Aanbesteding

In 2016 heeft de aanbesteding plaatsgevonden van de realisatie van de bouw van de sporthal, de realisatie van de twee-onder-een-kapwoningen en zeven eengezinswoningen (muv de CPO-woningen). Dit heeft ertoe geleid dat de realisatie van het Watertorengebied is gegund aan BAM Wonen B.V. Met BAM Wonen zijn vervolgens een drietal contracten gesloten:

  • Design & Build-overeenkomst op grond van Basisovereenkomst UAV-GC 2005.
  • Koopovereenkomst en anterieure overeenkomst Watertorengebied Egmond aan Zee.
  • Maintenance overeenkomst sporthal Watertorengebied Egmond aan Zee.

Doordat de Afdeling het vaststellingsbesluit van de gemeenteraad heeft vernietigd, zijn de opgenomen termijnen in de betreffende overeenkomsten niet meer haalbaar en realistisch. In de Design & Build-overeenkomst is voor beide partijen de mogelijkheid tot ontbinding opgenomen indien er voor 1 december 2019 geen onherroepelijk bestemmingsplan is.

Inmiddels heeft overleg plaatsgevonden tussen BAM en de gemeente en hebben partijen de intentie uitgesproken om de samenwerking te continueren. De komende periode treden BAM en de gemeente nader in overleg over de invulling en voorwaarden voor de verdere samenwerking.

CPO-groep

Naar aanleiding van de vernietiging door de Afdeling heeft eveneens een gesprek plaatsgevonden met de geïnteresseerden in de CPO-woningen. De geïnteresseerden in de CPO-woningen zijn verenigd in een vereniging. De bestuursleden zijn al betrokken bij het project vanaf het allereerste begin. Inmiddels wijzigt de samenstelling van de groep van geïnteresseerden, maar er blijft meer dan voldoende animo. Punt van zorg voor de CPO-groep blijft wel de doorlooptijd van het project, zeker nu het project door de uitspraak van de Afdeling verdere vertraging oploopt en zij in de uitvoering van het project aan de achterkant zitten aangezien de woningen worden gerealiseerd op de plek van de bestaande sporthal. Hiermee bestaat het risico dat geïnteresseerden in de CPO-woningen afhaken.

Financiën

De vernietiging door de Afdeling heeft ook voor het project van het Watertorengebied een vertraging tot gevolg. Gevolg van deze vertraging is dat de sporthal langer geëxploiteerd moet worden en dat er aanvullende investeringen gedaan moeten worden om de sporthal operationeel te houden en de veiligheid van het gebouw niet in het geding te brengen. Een eerste inschatting is dat een aanvullende investering noodzakelijk is van € 75.000 tot

€ 100.000. De voornaamste investering dient gedaan te worden in de bestaande installaties. En, in verband met houtrot van de kozijnen, dient er schilderwerk uitgevoerd te worden.

Ook het bedrag waarvoor BAM de aanbesteding gegund heeft gekregen staat onder druk door onder meer de fors gestegen bouwkosten. BAM heeft de intentie geuit om de samenwerking te continueren. In de gesprekken met BAM worden de baten en lasten voor het project herijkt. Naar verwachting leidt dit tot een stijging van de investering die door de gemeente gedaan moet worden. In de contracten en naar aanleiding van jurisprudentie is binnen de grenzen van het aanbestedingsrecht een prijsstijging geoorloofd van maximaal 15 % zonder dat een nieuwe aanbestedingsprocedure hoeft te worden doorlopen. Dit biedt ruimte om met BAM te onderhandelen.

Door de vertraging van de uitvoering vallen ook de plankosten voor het project hoger uit dan in eerste instantie was verwacht.

Het college kan in het eerste kwartaal van 2020 een herziening van de incidentele en structurele lasten van het project met een bijbehorend dekkingsvoorstel ter besluitvorming voorleggen aan uw gemeenteraad.

Dekking meerkosten

Het college is van mening dat de, substantiële, meerkosten ontstaan als gevolg van de tegen deze plannen gevoerde juridische procedures niet direct mogen leiden tot een lastenverzwaring voor onze inwoners. Om dit te realiseren kijkt het college voor dekking van de meerkosten naar het realiseren van extra opbrengsten binnen de diverse woningbouwontwikkelingen in Egmond a/d Hoef. De verwachting van het college is dat binnen deze woningbouwontwikkelingen genoeg ruimte te vinden is om alle, of op zijn minst een aanzienlijk deel, van de meerkosten te dekken. Naast het zoeken naar dekking voor de meerkosten wordt ook gekeken naar kostenbesparing binnen beide ontwikkelingen.

Samenvatting

Het vernietigen van het vaststellingsbesluit van de gemeenteraad voor de bestemmingsplannen “Voetbalcomplex en omliggende gebieden” en “Watertorengebied” heeft tot gevolg dat de projecten worden vertraagd. Met deze memo informeert ons college de raad over de voortgang van beide projecten.

Het belangrijkste gebrek in de bestemmingsplannen dat herstelt dient te worden om de plannen mogelijk te maken betreft de stikstofdepositie. Wij zijn hard bezig om de mogelijkheden en oplossingen te onderzoeken. Hierbij zoeken wij aansluiting bij de maatregelen die Rijk en Provincie nemen om de realisatie van bouwprojecten vlot te trekken.

De vertraging van de projecten leidt ook tot extra kosten voor beide projecten, zowel incidenteel als structureel. Deze kosten zijn onder andere te vinden in onvoorziene onderhoudskosten, hogere plankosten en gestegen bouwkosten. De actualisatie van de cijfers vindt op dit moment plaats en in het eerste kwartaal van 2020 verwachten wij een geactualiseerd beeld met bijbehorende dekking ter besluitvorming aan uw raad te kunnen voorleggen.

Comments are closed.