Stand van zaken Oude Hof juni 2016

Onderstaand geven wij u een overzicht van de voortgang van het project Oude Hof. Om u een volledige beeld te schetsen, beginnen wij het overzicht met informatie die u eerder via deze nieuwsbrief ontving.

 

In april 2015 informeerden wij u als volgt:

Als eerste stap is in september 2014 een informatiebijeenkomst gehouden met raads- en commissieleden, waarin informeel over een aantal onderwerpen van gedachten is gewisseld. De belangrijkste signalen uit deze bijeenkomst waren, dat uitbreiding van sommige activiteiten door de huidige gebruikers in het gebied op zichzelf als logisch en niet onwenselijk werden gezien, mits een goede parkeeroplossing wordt gerealiseerd en uiteraard mits passend in de van toepassing zijnde wet- en regelgeving (met name op flora-en faunagebied).

Sindsdien is een projectstructuur opgezet, waarin alle belanghebbenden (gemeente, gebruikers, omgeving, provincie, natuurorganisaties) zijn vertegenwoordigd en hebben diverse overleggen tussen alle belanghebbenden plaatsgevonden. De tijd is tevens gebruikt om parkeertellingen uit te voeren en een inventarisatie te maken van alle beschikbare flora- en fauna gegevens.

In de tweewekelijkse nieuwsbrief wordt met ingang van heden regelmatig aandacht besteed aan het Oude Hof, maar ook een volgende (informele) bijeenkomst behoort tot de mogelijkheden. Wij zien echter ook een aantal formele beslismomenten voor uw raad alsmede enkele momenten waarop wij zelf graag met u van gedachten willen wisselen.

Deze tekst werd vergezeld door een planning, waarbij ook de formele beslismomenten voor de raad waren toegelicht.

 

In oktober 2015 informeerden wij u vervolgens opnieuw

Diverse onderzoeken (broedvogelinventarisatie, vleermuizeninventarisatie en een inventarisatie van beschermde plantensoorten) zijn in een afrondende fase. Een rapportage van ecologisch onderzoeks- en adviesbureau Van der Goes en Groot over de reeds bestaande flora- en faunagegevens is afgerond. Ook is in concept een adviesrapport afgerond door Bügel Hajema aangaande de aanwezige natuurwaarden in relatie tot eventueel te onderzoeken parkeerlocaties. Dit advies is o.a. ook besproken in de klankbordgroep en als onvoldoende onderbouwd en onvolledig gekwalificeerd. De uitgebreide bezwaren van de klankbordgroep alsmede de vragen van de gemeente zijn aan de opsteller teruggekoppeld. Een aangepaste versie wordt in oktober 2015 verwacht.

De overige inventarisaties en onderzoeken zullen ook in klankbordgroep en projectgroep worden besproken.

Tot slot wordt gewerkt aan een document waarin enkele mogelijke parkeerlocaties worden uitgewerkt teneinde deze voor te leggen aan de Provincie Noord-Holland als zijnde het bevoegd gezag in dit Natura 2000 gebied. De mening van de Provincie ten aanzien van het parkeren is straks een essentieel onderdeel om te komen tot een nieuw bestemmingsplan. Tezamen met alle onderzoeksresultaten vormt dit (mede) de kaders waarbinnen de toekomstambities van de gebruikers op het landgoed vorm gegeven kunnen worden.

Afhankelijk van de termijn waarbinnen de Provincie straks op onze stukken reageert, is de ambitie nog altijd om eind 2015 het nieuwe bestemmingsplan op te stellen alsmede de nieuw te maken erfpachtafspraken met Stichting blooming vast te leggen.

Na reactie vanuit de Provincie en vooruitlopend op het opstellen van een nieuw bestemmingsplan zal uw raad worden geïnformeerd.

 

Stand van zaken juni 2016

Eind 2015 zijn alle benodigde rapportages, inventarisaties en onderzoeken afgerond en heeft de projectgroep haar plannen in concept gereedgemaakt ter bespreking met de provincie. Op het laatste moment deed zich een mogelijke alternatieve parkeeroplossing voor die kwalitatief, logistiek en procedureel dusdanig interessant zou kunnen zijn dat deze het onderzoeken waard werd geacht.

Momenteel zijn gesprekken hierover in een redelijk gevorderd stadium. De gemeente is echter in deze fase geen gesprekspartner, omdat verschillende gebruikers eerst in vertrouwen zelf tot oplossingen willen komen.

 

Planning

Dit betekent dat de oorspronkelijke planning opschuift. Immers, alvorens een bestemmingsplanprocedure kan worden gestart, dient eerst een nieuwe erfpachtovereenkomst met blooming te worden gesloten. En daaraan voorafgaand dient overeenstemming te worden bereikt over de parkeeroplossing. Wij hopen en verwachten in het najaar van 2016 definitief duidelijkheid over de toekomstige parkeeroplossing te hebben, zodat gestart kan worden met een nieuwe erfpachtovereenkomst en bestemmingsplan.

 

In de tussentijd zijn we met de klankbordgroep en Landschap Noord-Holland begonnen met het opstellen van een beheerplan voor het landgoed. In dit beheerplan wordt zowel het dagelijks beheer als het langetermijnbeheer vastgelegd. Tevens bevat het beheerplan een actualisatie van het niet volledig uitgevoerde herstelplan uit 2006. Dit plan en de financiële gevolgen daarvan zullen separaat aan de raad worden voorgelegd. Wij verwachten het beheerplan af te ronden in de zomer van 2016.

 

De planning ziet er op basis van het bovenstaande als volgt uit:

1 3e kwartaal 2016 Afronding beheerplan landgoed
2 4e kwartaal 2016 Nieuwe erfpachtovereenkomst met St. blooming
3 1 e kwartaal 2017 Bestemmingsplan opstellen en in procedure
4 3e kwartaal 2016 Einde onderverhuur ‘De Boerderij’
5 4e kwartaal 2017 Bestemmingsplan in raad
6 4e kwartaal 2017 Vergunningverlening gebruikers ?
7 4e kwartaal 2017 Realisatie nieuwe parkeersituatie
8 Ntb Uitvoering beheerplan landgoed (incl. herstel)

 

Betrokkenheid raad

  • Ad 1. Het geactualiseerde herstelplan alsmede een voorstel voor een toekomstig beheerplan voor het landgoed wordt via een raadsvoorstel aan u voorgelegd, inclusief kostenoverzicht en dekkingsvoorstel.
  • Ad 2. Volgens de planning komen wij in het vierde kwartaal van 2016 een nieuwe erfpachtovereenkomst met St. blooming overeen. De uitgiftekaders voor deze overeenkomst zijn in voorbereiding. Indien gewenst kunnen wij u te zijner tijd in vertrouwen inlichten.
  • Ad 3. Uw raad stelt het bestemmingsplan vast. Dit is een formeel beslismoment. Gedurende de totstandkoming van het concept bestemmingsplan betrekken wij u bij de belangrijke onderwerpen. Te denken valt dan primair aan de parkeeroplossingen en de door de gebruikers gewenste (functie) uitbreidingen.
  • Ad 4. Met het oog op de toekomstige functiewijziging van ‘kantoor’ naar ‘hotel/logies’ zijn de lopende huurovereenkomsten tussen blooming en haar onderhuurders in ‘De Boerderij’ per 1 oktober 2016 opgezegd. Blooming heeft verzocht de huurovereenkomsten langer te mogen voortzetten. Dit verzoek wordt meegenomen in de gesprekken over de erfpacht en het bestemmingplan (ad 2 en 3).
  • Ad 5. Het vaststellen van een bestemmingsplan is een formele taak van de gemeenteraad.
  • Overig: Afhankelijk van de voortgang van de bestemmingsplanprocedure kan bezien worden op welk moment het best kan worden gestart met de benodigde vergunningverlening voor de gebruikers en de aanleg van de nieuw te realiseren parkeervoorzieningen.

Na vaststelling van het beheerplan in de raad (ad 1) wordt één en ander in uitvoering genomen.

 

Comments are closed.