Stand van zaken motorenoverlast

De inwoners en ondernemers van de gemeente Bergen ondervinden al jaren geluidsoverlast van motorvoertuigen, vooral motoren. Dit is vooral het geval in de periodes dat er sprake is van mooi (toer)weer. Niet alleen in Bergen hebben wij hiermee te maken maar ook andere gemeenten worstelen met de aanpak van dit fenomeen. Vanuit Bergen zijn er al verschillende initiatieven ondernomen om dit onderwerp op verschillende niveaus te agenderen. Inzet vanuit Bergen maar ook andere gemeenten, zoals Bloemendaal en Krimpenerwaard is merkbaar, echter we zijn er nog niet. Er is nog geen landelijk beleid om dit probleem aan te pakken en dat maakt dat onze samenwerking en inzet nodig is. Met de gemeente Bloemendaal en Krimpenerwaard is een brief opgesteld en door voormalig wethouder Bekkering uitgereikt aan de vaste commissie Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer der Staten-Generaal.

Minister Harbers (I&W) heeft gereageerd op de petitie van de gemeenten Bergen, Bloemendaal en Krimpenerwaard, waar ook een groot aantal andere gemeenten bij zijn aangesloten.

De minister heeft het geluidoverlast motorvoertuigen uitgebreid laten analyseren en onderzoeken en constateert dat de toepasselijke veiligheids- en milieunormen voor voertuigen op grond van de Europese regelgeving bij de Datum van de Eerste Toelating (= DET) van toepassing blijven en aanscherping van deze normen alleen geldt voor nieuwe voertuigen. Verder merkt hij op dat in Europees verband wordt gewerkt aan herziening van het pakket regels rondom technische controles langs de weg (incl. de APK-richtlijn). Mogelijk wordt de uitzondering op de APK voor motorfietsen afgeschaft. Als dat gebeurt dan kan er mogelijk ook gekeken worden naar aanpassingen die zijn gedaan die leiden tot meer geluidsproductie.

De minister merkt in zijn brief aan de Vaste Commissie I&W van de Tweede Kamer, zie bijlage, dat er – gezien de aangeboden petities door gemeenten en de NEFOM (landelijke vereniging van en voor bewoners voor bestrijding van geluidsoverlast van motorvoertuigen) – blijkbaar veel overlast is bij bewoners. Ook wordt opgemerkt dat de huidige Nederlandse wetgeving de mogelijkheid kent om onnodig geluid door motorrijders aan te pakken via het reeds bestaande artikel 57 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) en dat reeds per 1 september 2020 een expliciet verbod geldt voor het gebruik van niet-goedgekeurde modificaties van motorvoertuigen, zoals sportuitlaten, een en ander in lijn met de huidige Europese regelgeving. Tevens bestaat op dit moment de mogelijkheid dat een motorfiets op last van de politie aan de RDW voor inspectie moet worden aangeboden, indien er gerede twijfel bestaat aan de in het kentekenregister vermelde gegevens en daarmee een vermoeden bestaat dat een voertuig zodanig is aangepast dat het meer geluid maakt dan oorspronkelijk de bedoeling was (WOK). Ten slotte wordt opgemerkt dat het in het kader van de bescherming van de leefomgeving decentrale overheden (provincies, gemeenten en waterschappen) op grond van de Wegenverkeerswet de mogelijkheid hebben om wegen af te sluiten voor bepaalde categorieën motorvoertuigen.

Samen met Bloemendaal heeft Bergen de opdracht gegeven aan een juridisch adviseur om de (on)mogelijkheden in kaart te brengen van de laatst genoemde optie. Zodra dit inzichtelijk is gemaakt zal verder worden gekeken naar de praktische uitvoeringsmogelijkheden.

Ons college blijft serieus werk maken van het beteugelen van deze vorm van geluidsoverlast en voelt zich daarin gesterkt door de reactie van de minister.

Bijlagen

Comments are closed.