Stand van zaken leerlingenvervoer

Per 1 augustus 2022 is het nieuwe contract voor leerlingenvervoer gestart. Willemsen de Koning (WdK) voert dit contract uit, dit is een aanbieder van aangepast vervoer. De afgelopen maanden is de invoering van het nieuwe contract voorbereid, waarbij er enkele knelpunten waren die tijdelijk zijn opgelost. Op 29 augustus is het schooljaar begonnen en willen we u informeren over hoe het ervoor staat.

Kernboodschap

Het leerlingenvervoer gaat op dit moment niet zoals wij willen. De reden hiervan is dat vervoerder Willemsen de Koning te maken heeft met een tekort aan chauffeurs. In meerdere sectoren, waaronder de vervoerssector, is er een tekort aan personeel. Via allerlei kanalen heeft WdK geprobeerd personeel te werven, maar dat was niet voldoende. In overleg is afgesproken om met onderaannemers te werken en tijdelijk te werken met lusroutes (zie hieronder). Dit biedt in elk geval tot de herfstvakantie soelaas. De gemeenten hebben hiermee ingestemd onder de voorwaarden dat het tijdelijk is, het wordt afgestemd met de scholen en vooral goed besproken wordt met de ouders en leerlingen. Ook gaan we dit monitoren en evalueren.

Inmiddels is het schooljaar begonnen en hebben we de eerste indrukken verzameld. Voor de regio Alkmaar gaat het meeste naar verwachting. Oftewel voor een groot deel van de leerlingen zijn er geen bijzonderheden. Verder zijn er kleine issues die snel opgelost kunnen worden (o.a. verkeerde dagen en/of schooltijden en paar minuten vertraging in halen/brengen).

Na een aantal weken rijden, kampt WdK met een relatief hoog ziekteverzuim. Naast de ziekmelding door griep/corona gerelateerde klachten, lijkt een deel van de klachten ook werk gerelateerd te zijn.

Daarnaast spelen er zaken die we als gemeenten nadrukkelijk benoemd hebben en waar WdK wekelijks een terugkoppeling op zal geven. Hier houden we de vinger aan de pols:

  1. De situaties waarbij leerlingen erg lang in het aangepast vervoer zitten en/of erg lang moeten wachten buiten de reguliere schooltijden.
  2. De gevallen waarbij er geen kennismaking heeft plaatsgevonden met de chauffeur.
  3. De scholen (locaties) waar de lus-routes een probleem vormen, omdat dit bijvoorbeeld een te grote invloed heeft op de start en stoptijden van school.

Acties binnen de BUCH:

  1. Bij het werven van chauffeurs is vanuit de BUCH gekeken naar het eigen cliëntenbestand van de Participatiewet. Hier zijn 12 geïnteresseerden uit naar voren gekomen. Met ondersteuning van een consulent activering van de BUCH hebben de kandidaten gesprekken met WdK.
  2. Er wordt actief gekeken naar de inzet van vrijwilligers en waar mogelijk ingezet. Vooral bij de inzet van kortdurend leerlingenvervoer bij bijvoorbeeld het vervoer naar de Taalklas, wordt gekeken naar deze oplossing.

Tenslotte is in algemene zin aan WdK meegegeven om extra aandacht te besteden aan de communicatie. We verwachten een pro-actievere houding van WdK alsmede dat WdK de gemeente meeneemt in eventuele knelpunten. Dan kunnen we meedenken in oplossingen.

LUS-routes

Het doel van het aangepast vervoer/taxi vervoer is om leerlingen die niet in staat zijn om zelf (met hulp van ouders) naar school te gaan te vervoeren. Het gaat hier om leerlingen die door lichamelijke of psychische problematiek geen gebruik kunnen maken van de fiets, openbaar vervoer om naar (speciaal) onderwijs te gaan.

Een lus-route is een route die direct opvolgend na een “normale” route gereden wordt. De “normale” route wordt volgens de spelregels zo efficiënt mogelijk ingepland. De leerlingen stappen uit bij de school en de chauffeur rijdt direct een lus-route. Dit betreft tijdelijk een korte route die heen en terug ongeveer binnen een half uur gereden kan worden. Dit betreffen dan kinderen die niet meer passen in de “normale” route en op korte afstand van de school wonen. In overleg met scholen en ouders wordt bekeken in hoeverre de “normale” route al iets vroeger de leerlingen kunnen ophalen en bij school kunnen afzetten, zodat de leerlingen via de lus-route mogelijk ook nog op tijd kunnen zijn of slechts beperkt te laat. Deze oplossing biedt meer structuur, rust en zekerheid voor alle betrokkenen en men heeft weer een vaste chauffeur.

Vervolg

Tot de herfstvakantie monitoren we hoe de lusroutes, onderaannemerschap en de communicatie uitpakken. Hierin nemen we mee de signalen vanuit ouders, leerlingen en scholen.

Comments are closed.