Stallen trailers, boten en tractoren

In het Gastvrij Parkeerbeleid is opgenomen dat het stallen van trailers en boten niet langer wordt gedoogd en dat het onbeperkt parkeren van tractoren wordt tegengegaan. In de ARC van 20 november 2014 is toegezegd dat in januari 2015 een planning zou worden voorgelegd.

 

Bij dit onderwerp gaat het feitelijk om een tweetal zaken:

  1. Stallen van trailers en boten
  2. Parkeren van tractoren

 

Trailers en boten

Het permanent stallen van boten en tractoren is, net als bij voorbeeld voor caravans, niet toegestaan. Dit is uitgangspunt geweest in het Gastvrij Parkeerbeleid. Eigenaren moeten daarbij zelf voor een stallingsmogelijkheid zorgen, niet zijnde in het openbaar gebied.

Omdat het stallen van trailers en tractoren al vele jaren wordt gedoogd, is in het beleidsplan opgenomen dat er een overgangsperiode gaat gelden van maximaal drie jaren. Daarbij is het de bedoeling dat de gemeente gedurende die periode zoveel mogelijk voor een alternatieve stallingsplek zorgt. Na deze periode moeten de eigenaren zelf voor stalling zorgen.

 

De planning is om dit jaar de alternatieve plaatsen te bepalen en deze zo nodig geschikt te maken voor het stallen. Wij steken in op daadwerkelijke invoering van de maatregel per 1 januari 2016.

 

 

Tractoren

Het parkeren van tractoren op de beschikbare parkeerplaatsen is in principe toegestaan. Als motorvoertuig gelden voor tractoren dezelfde regels als voor auto’s. Dat betekent dus dat men ook moet betalen voor het parkeren in de periode tussen 1 maart en 1 november (of in het bezit moet zijn van een parkeervergunning). Eigenaren van tractoren betalen echter niet voor het parkeren, noch heeft men een parkeervergunning. Omdat tractoren op dit moment geen kenteken voeren kan er nu niet op deze overtreding worden gehandhaafd.

 

Ten tijde van het vaststellen van het parkeerbeleidsplan was er een wetsvoorstel in de maak om tractoren kentekenplichtig te maken. Het leek er echter op dat het nog wel even zou duren alvorens het voorstel werd aangenomen. Om die reden is in het beleidsplan opgenomen dat er een (alternatief) betaalsysteem zou worden ingevoerd. Daarbij werd gedacht aan een stickersysteem waarbij eigenaren tegen betaling een sticker kunnen aanschaffen. Het systeem moet daarbij dusdanig zijn dat de eigenaar traceerbaar is.

 

Inmiddels is het wetsvoorstel echter wel aangenomen. Dit zou dan betekenen dat een wat omslachtige betaalmethode kan worden voorkomen. Bij een parkeerovertreding kan men de eigenaar achterhalen en beboeten. Zodra de wet daadwerkelijk wordt doorgevoerd en de tractoren moeten zijn voorzien van een kenteken, kan handhavend worden opgetreden.

Navraag bij de RDW heeft echter uitgewezen dat de maatregel nog niet is doorgevoerd en de komende maanden zal dat niet het geval zijn.

 

Tijdens de planvorming voor het stallen van trailers en boten willen wij ons nu beraden of wij toch een alternatief betaalsysteem moeten invoeren, in afwachting van uiteindelijke invoering van de kentekenplicht. Het ligt voor de hand dit systeem dan per 1 maart 2016 in te voeren.

 

Comments are closed.