Ter uitvoering van een aangenomen motie bij de vaststelling van de structuurvisie voor Bergen-Oost is door het bureau Goudappel-Coffeng onderzoek gedaan naar mogelijke gevolgen van de vastgestelde verkeersstructuur voor Bergen-Oost. Daaruit blijkt dat kan worden volstaan met het treffen van enkele kleine maatregelen.
Bij de vaststelling van de structuurvisie Bergen – Oost / Oudtburghpolder heeft uw raad aan ons college door middel van het aannemen van moties, enkele aanvullende vragen gesteld. De vragen hadden betrekking op sluipverkeer via de Kerkdijk / Baakmeerdijk / Schapenlaantje richting Alkmaar, eventuele noodzakelijk maatregelen om de snelheid op de Churchilllaan te verlagen en de verkeersveiligheid op de aansluitingen van de Landweg met de Churchilllaan en de Kerkedijk te vergroten. De laatste vraag van uw raad had betrekking op de fietsverbinding door het gebied heen vanaf de Oudtburghweg naar het Molenweidtje.
In een door een extern bureau (Goudappel) uitgevoerd onderzoek wordt geconcludeerd dat de kans op sluipverkeer door de polder vrijwel nihil is omdat de route richting Alkmaar via de Kogendijk sneller en korter is dan de route’s via de Kerkedijk en de Baakmeerdijk.
De Churchilllaan is ingericht conform (landelijke) richtlijnen waardoor extra maatregelen niet noodzakelijk zijn. Op de aansluiting van de Churchilllaan met de Landweg zijn enkele kleine aanpassingen nodig waardoor de verkeersveiligheid kan worden vergroot en op de kruising van de Kerkedijk met de Landweg kan de snelheid worden verlaagd door snelheidsverlagende maatregelen zoals het aanbrengen van een drempel of plateau. Deze maatregelen worden medio dit jaar uitgewerkt en uitgevoerd.
De fietsverbinding vanaf de Oudtburghweg via het BSV-terrein en de Beeck naar het Molenweidtje moet volgens het rapport worden doorgetrokken via het terrein van Oudtburgh naar de Hoekweid zodat een logische verbinding ontstaat.