Bij de behandeling van het agendapunt ‘keuze inzamelaar’ op 4 november 2021 heeft de fractie van Groenlinks het college verzocht de BUCH visie te overleggen ten aanzien van inzamelen van huishoudelijk afval met behulp van elektrische voertuigen (BEV) of waterstofvoertuigen (FCEV). Tevens is gevraagd om de boekwaarde van de huidige wagens in bedrijf voor de inzameling inzichtelijk te maken.
Om hier invulling aan te geven heeft de BUCH-werkorganisatie een specialist gevraagd een advies uit te brengen. Dit advies vindt u bijgesloten. Het advies verschaft inzicht, echter tevens wordt aangegeven dat er punten zijn die een nadere uitwerking behoeven, te weten de inzet van elektrisch in de dagelijkse praktijk van de gemeente Bergen en de (on)mogelijkheden rondom een aansluiting op het elektriciteitsnetwerk.
In 2023, het moment dat de BUCH actief is met de inzameling van huishoudelijk afval, zal de BUCH een leverancier van elektrische voertuigen vragen de ritten die de BUCH maakt te ‘loggen’. Dat wil zeggen dat er meetapparatuur in de wagen geïnstalleerd wordt die na enige tijd moet leiden tot een beeld van wat passend is voor Bergen. Dat betreft ook welke oplaad-infrastructuur er benodigd is om op een bedrijfszekere en efficiënte wijze de dienstverlening voor de inwoners van Bergen te kunnen verzorgen. In de media valt met regelmaat te lezen over dat Liander uitdagingen ondervindt met haar netwerk. Uitbreidingen zijn gewenst, maar laten op zich wachten. In het geval dat voor de inzameling een grootverbruik aansluiting nodig blijkt: voor 2028 kan geen aansluiting met dergelijke capaciteit gerealiseerd worden in onze regio.
Voertuigen
Om de inzameling van huishoudelijk afval voor de inwoners van de gemeente Bergen te verzorgen is nodig:
- twee zijladers
- één achterlader
- één kraanwagen voor ondergrondse containers
- één haakarmwagen met knijper ten behoeve van groenafval en leegrijden afvalbrengstations
- één bestelbus voor de bruin- en witgoedinzameling
- één auto voor personeel
De auto voor personeel is een elektrisch voertuig. De overige auto’s rijden op 100HVO.
Boekwaarden
Er is verzocht om inzicht te geven in de boekwaarden van het BUCH-wagenpark:
- De eerste zijbelader die de BUCH in bedrijf heeft is afgeschreven in 2030. Er wordt lineair afgeschreven. Ieder jaar vroeger kost 26.000 euro.
- De eerste achterlader die de BUCH in bedrijf heeft is afgeschreven in 2031. Er wordt lineair afgeschreven. Ieder jaar vroeger kost 22.000 euro.
- De eerste kraanwagen die de BUCH in bedrijf heeft is afgeschreven in 2026. Er wordt lineair afgeschreven. Ieder jaar vroeger kost 23.000 euro.
- De eerste haakarmwagen die de BUCH in bedrijf heeft is afgeschreven in 2031. Er wordt lineair afgeschreven. Ieder jaar vroeger kost 27.000 euro.
- De eerste bestelbus die de BUCH in bedrijf heeft is afgeschreven in 2031. Er wordt lineair afgeschreven. Ieder jaar vroeger kost 3.000 euro.
- De auto voor personeel is een elektrisch voertuig.
De auto’s zijn onderdeel van de BUCH werkorganisatie en ze worden in samenhang met andere gemeenten gebruikt. De boekwaarden zijn gerelateerd aan de waarde van de voertuigen bij het moment van aanschaf in het verleden. De aanschafwaarde van inzamelwagens laat een duidelijke opwaartse ontwikkeling zien. Nieuwe auto’s zullen duurder zijn dan de auto’s die nu in de boeken staan.
Vervolg
Op het moment dat de routes gelogd zijn en we de bevindingen hebben kunnen duiden komen we bij u terug met een nieuwe brief.