In de regio IJmond-Alkmaar hebben de gezamenlijke colleges de Bestuurlijke Agenda Schiphol vastgesteld. Doel van de Bestuurlijke Agenda is het planmatig inbrengen van vlieghinderaspecten in het overlegorgaan over Schiphol. In de voortgangsrapportage 2019 wordt de uitvoering beschreven.
De colleges van Velsen, Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Castricum, Heiloo, Bergen en Alkmaar hebben in december januari 2016 de Bestuurlijke Agenda Schiphol vastgesteld. De agenda wordt jaarlijks geëvalueerd en zo nodig bijgesteld. Medio juni 2019 is de agenda 2019-2022 vastgesteld met gemeente Haarlem als nieuwe deelnemer aan het samenwerkingsverband. In het kader van de actieve informatievoorziening wordt de voortgangsrapportage aan uw raad gezonden.
Bestuurlijke Agenda Schiphol
Doel van de Bestuurlijke Agenda is het planmatig inbrengen van vlieghinderaspecten in het overlegorgaan over Schiphol, de “Omgevingsraad Schiphol” (hierna ORS). Dit met het strategisch belang van de mainportstatus van Schiphol op nationaal niveau en de uitvoering van het Klimaatakkoord van Parijs in gedachten.
Voortgangsrapportage Bestuurlijke Agenda Schiphol
De uitvoering van de Bestuurlijke Agenda is nauw verweven met de ontwikkelingen in de ORS en bestuurlijke delegatie daarbinnen (de Bestuurlijke Regie Schiphol, hierna BRS) en stelt enkele prioriteiten die voor de regio van extra belang zijn. Binnen de gestelde prioriteiten krijgen gezondheid, vermindering van nachtelijke vlieghinder en geluid- en hinderbeleving extra aandacht. In bijgaande rapportage worden de uitgangspunten, voortgang en relatie tussen de Bestuurlijke agenda en de BRS beschreven.
Samengevat
2019 was een overgangsjaar voor het Schipholoverleg. Nadat eind januari het Schipholoverleg was vastgelopen heeft de regio ingezet op de gezamenlijke lobby van de BRS richting de Tweede Kamer en de minister. Die heeft er in geresulteerd dat vrijwel alle standpunten van de BRS door de minister en de Tweede Kamer zijn overgenomen. De nu geldende insteek is, en zoals die ook in de Bestuurlijke Agenda is vastgesteld, dat eerst sprake moet zijn van aantoonbare hinderbeperking voordat Schiphol verder kan groeien. Belangrijk bestuurlijk aandachtspunt was de noodzaak van het vastleggen van het nieuwe stelsel van baangebruik in het luchthavenverkeersbesluit (LVB). De handhaving kan dan eindelijk goed ter hand genomen worden. Mede door de stikstofproblematiek is het LVB nog steeds niet vastgesteld.
De regio Haarlem-IJmond-Alkmaar heeft zich, conform de nieuw vastgestelde regionale bestuurlijke agenda, speciaal ingezet op de bestuurlijke ondersteuning om de nachtelijke vlieghinder tegen te gaan. Een hinder beperkende maatregel, het aanvliegen in de nacht in een hoog en smal vlieg-pad op de Zwanenburgbaan is tot stand gekomen. Hierbij is tevens aangetekend dat de toename van hinder tussen Castricum en Limmen door die maatregel onaanvaardbaar is. In een brief aan de minister heeft de regio laten weten dat zij duidelijkheid wil over de heropening van de Artip2c en gecompenseerd wil worden voor de toename van nachtelijke vlieghinder. Naast de uitvoering van de Bestuurlijke Agenda heeft de regio samengewerkt in de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS). Onderwerpen van gesprek waren de luchtvaartnota, de herziening van de indeling van het luchtruim en de evaluatie van de Omgevingsraad Schiphol. De samenwerkende portefeuillehouders in de regio worden ondersteund door een adviseur bij de Omgevingsdienst IJmond.