Corona update Ruimtelijke Ontwikkelingen

Omgevingsvisie / Omgevingswet

De fysieke participatie voor de nieuwe omgevingsvisie is helaas door de coronamaatregelen stil komen te liggen. De bijeenkomst in Egmond hebben daarom moeten afzeggen. De bijeenkomsten in Bergen en Schoorl hebben nog vlak voor de maatregelen van kracht werden plaatsgevonden. Hier is veel bruikbare input opgehaald. Naast de bijeenkomst in Egmond heeft ook de ‘week van de omgevingsvisie’ en de bijeenkomsten op de middelbare scholen niet plaats kunnen vinden zoals we dat hadden gehoopt. Het contact met onze inwoners kan gelukkig wel plaats vinden via de digitale omgeving. De vragen die op bijeenkomsten zouden worden gesteld zijn verwerkt in enquêtevragen( ikdenkmeeroverbergen.nl). Daaruit krijgen we een goed beeld wat er bij onze inwoners leeft. In de enquête verzoeken wij ook om aan te geven in welke plaats men woont, daardoor is het mogelijk om duidelijk te krijgen of er verschillen in opvatting, beleving, etc. tussen de verschillende dorpen zijn en waar mogelijke accenten moeten worden gelegd in het formuleren van opgaven. We doen er dus veel aan om onze inwoners te activeren mee te doen. In deze fase halen we onderwerpen, meningen en ideeën op. Dit is niet afhankelijk van een vorm. We hebben uit eerder onderzoek naar participatie binnen onze gemeente vernomen dat een grote behoefte in deze processen bestaat aan een digitale raadpleging. Door omstandigheden is dit nu de werkbare vorm geworden. In de volgende fase zullen we zeker een mengvorm gaan gebruiken tussen bijeenkomsten en digitale raadpleging, zoals gesteld omdat dit aansluit bij de wensen van onze inwoners. We zijn namelijk nog lang niet klaar met participeren over de omgevingsvisie er komen nog veel momenten voor onze inwoners om volop meet te denken en dromen over de toekomst van Bergen.

Formele kant is dat de gemeente op 1-1-2024 dient te beschikken over een Omgevingsvisie voor het gehele grondgebied. Het streven zoals vastgelegd in het plan van aanpak is dat een voorstel aan de gemeenteraad wordt voorgelegd eind 2021.  Of dit gehaald kan worden valt op dit moment nog niet te overzien. Het noemen van data heeft daarom geen zin. We zetten in op het stapsgewijs afhandelen van het proces zoals beschreven in het Plan van Aanpak, waarbij in iedere fase de dialoog  met onze inwoners nodig is.

De minister voor Milieu en Wonen heeft op 1 april ’20 een brief aan de Tweede Kamer gestuurd, waarin ze aangeeft dat de Omgevingswet niet op 1 januari 2021 inwerking treedt. Dit nieuws komt voor ons niet onverwacht.  Uit de brief blijkt dat de uitstel niet alleen door de maatregelen rond corona worden veroorzaakt. De wetgeving is nog niet stabiel en het Digitale Stelsel Omgevingswet is nog niet voldoende klaar. Een nieuwe datum voor inwerkingtreding is nog niet bekend. Dat bespreekt de minister met de rijkspartijen, VNG, IPO en UvW. Wat dit voor ons betekent is afhankelijk van de duur van uitstel. Bij uitstel van een paar maanden verandert er niet veel.  Dit geeft ons iets meer ruimte in onze planning en compenseert de vertraging die nu optreedt door de maatregelen rond corona. Bij een langere uitstel, zoals een jaar, is de impact wel groot. In dat geval bekijken we de impact per onderdeel van het programma en passen onze aanpak hierop aan.

Beschikkingen en andere beslissingen (o.a. bouwvergunningen)

Allereerst dient te worden opgemerkt dat ondanks de nu enkele weken durende situatie van thuiswerken de besluitvorming bij de gemeente Bergen, maar ook elders binnen de BUCH ‘gewoon’ doorgang vindt. Deze tekst, en meer belangrijk de bijlage, beschrijft de mogelijkheden die wij hebben mochten er zich, nu of in de nabije toekomst, toch knelpunten voordoen.

Het streven zou op dat moment allereerst zo moeten zijn dat partijen het onderling zoveel mogelijk coulant oplossen: door wederzijds begrip te tonen en nieuwe afspraken te maken. Hierbij past dat de gemeente, zodra zich een situatie voordoet waarin het formele besluitvormingsproces niet tijdig kan worden afgerond, belanghebbenden daarover zo spoedig mogelijk informeert en probeert in onderling overleg tot afspraken te komen. Dit kan bijvoorbeeld door een hoorzitting telefonisch in plaats van fysiek te doen plaatsvinden of op een Wob-verzoek later te besluiten indien het bijvoorbeeld door de fysieke afstand tot het werk onmogelijk is om de informatie tijdig te verzamelen en openbaar te maken. In deze moeilijke omstandigheden past het ook dat bestuursorganen zich coulant opstellen tegenover inwoners die zich in een overmacht situatie bevinden. In een periode waarin een deel van de voorzieningen in de samenleving is stilgevallen, is een termijnoverschrijding sneller verschoonbaar en niet aan de inwoner kunnen worden tegengeworpen. Mochten in de komende periode situaties of omstandigheden aan de oppervlakte komen waarin langs de hieronder geschetste lijn(en) geen oplossing mogelijk blijkt, omdat bijvoorbeeld dwingende wet- en regelgeving zich daartegen verzet, dan wordt door het rijk apart bezien of daarvoor nadere regelgeving noodzakelijk is.

Onderaan dit nieuwbrief bericht wordt in bijlage 1 ingegaan op de volgende mogelijkheden:

  1. Verzoek om uitstel;
  2. Opschorten wegens overmacht;
  3. Verlengen beslistermijn;
  4. Lex silencio positive;
  5. Dwangsom wegens niet tijdig beslissen;
  6. Telefonisch horen;
  7. Gebouwde omgeving.

Regionale Energie Strategie

Ook in de opstelling van de Regionale Energie Strategie ondervinden we de gevolgen van de maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus. In de regio NHN werken we zo goed als mogelijk door aan de concept-RES. We zijn daarin niet alleen, inmiddels zijn namelijk al 10 concept-RES’en opgeleverd. Stuurgroepen vergaderen online, er zijn calls met projectgroepen, Zoom-sessies en veel online overleggen tussen de regio wethouders.

Tegelijkertijd zien we dat met name het democratische en participatieve proces onder druk staat. Bijeenkomsten met de raad zijn of worden uitgesteld waardoor we vertraging oplopen. Tussen de drie koepels VNG, IPO, UVW en het Rijk is regelmatig overleg over de planning van de RES.

Vanuit de verschillende scenario’s die zijn uitgewerkt lijkt het er op dat conform eerdere afspraken de 30 RES-regio’s op 1 juni ‘gewoon’ inleveren wat er aan (voorlopige) concept-RES ligt voor peer tot peer review en landelijke doorrekening door PBL zodat er gedurende de zomer een beeld ontstaat van alle regio’s. Omdat consulatie met de raden lastig is schuift de besluitvorming over ‘wensen en bedenkingen’  waarschijnlijk op tot na de zomer. De aanbieding van de concept-RES zou dan bijvoorbeeld verdagen worden naar 1 oktober 2020. Het ligt in de lijn van verwachting dat de vaststelling verdeelsystematiek (Route 35) dan wordt uitgesteld naar 1 februari 2021. Het aanbieden van de definitieve RES 1.0 wordt dan met 4 maanden uitgesteld tot waarschijnlijk 1 juli 2021. Waarbij de inzet is dat de SDE subsidie behouden blijft. Dit alles is echter absoluut nog niet zeker. Naar alle waarschijnlijkheid wordt hierover in de eerste twee weken van april een besluit genomen.

Tot een besluit is genomen over de diverse data werken wij in de gemeente door aan de realisatie van de concept RES. Dit proces loopt, ondanks de uitdagingen van het coronavirus, voorspoedig. Het lijkt erop dat de gemeente Bergen een serieuze bijdrage kan leveren aan de regionale en provinciale energievraag. Dit alles valt of staat natuurlijk bij draagvlak voor de ruimtelijke impact van de opwekkingsmethoden. Gelijk aan het traject rond de omgevingsvisie zijn in het traject rond de totstandkoming van de RES nog diverse participatie momenten voorzien. Uw raad wordt hier ook in meegenomen.

Bijlage 1

Comments are closed.