Vragen ARC

Beantwoording vraag raadsvoorstel formatie verkeer

Tijdens de behandeling van het raadsvoorstel formatie verkeer in de algemene raadscommissie is de vraag gesteld waarom er om extra verkeerskundige wordt gevraagd en niet om een verkeersplanoloog

Een deel van de beleidsmatige werkzaamheden die door de verkeerskundige gedaan moeten worden zijn van planologische aard. Binnen Bergen en zelfs binnen de gehele Buch is echter onvoldoende planologisch werk om daar een specialist voor aan te nemen. Landelijk is er een te kort aan verkeerskundige beleidsmedewerkers, werving is daarom al een probleem maar verkeersplanologen zijn er nog veel minder. Het zal bijna onmogelijk zijn om een dergelijke vacature te vervullen.

De Buch heeft het geluk dat er binnen de huidige verkeerskundigen wel mensen zijn die planologische kennis hebben. De Buch samenwerking maakt het mogelijk om de sterke kanten van mensen binnen de verschillende gemeentes in te zetten. Onze verkeerskundig beleidsmedewerkers werken allemaal voor meerdere gemeentes, als er een plustaak voor een bepaalde gemeente komt zal dat niet veranderen en kan er dus gebruik gemaakt worden van planologische kennis. Het aantal uren iemand specifiek voor Bergen werkt zal afhankelijk van zijn specialisatie omhoog gaan. Onder andere om deze reden is ook besloten dat de verkeerskundig beleidsmedewerkers tijd gaan schrijven.

Daarnaast wordt bij de werving van een verkeerskundige ook gekeken naar kennis en kunde op gebied van de verkeersplanologie. Deze kennis en kunde is onontbeerlijk bij een functie als beleidsmedewerker verkeer.

Kortom: bij de werving wordt niet specifiek gezocht naar een verkeersplanoloog maar is kennis op dit gebied, naast andere aspecten op gebied van verkeer en vervoer zoals verkeersveiligheid en mobiliteit, een vereiste.

Comments are closed.