In het voorjaar van 2020 zijn in de gemeente task forces per voormalige kern gestart. In de uitvoering van de externe Task forces Egmond, Bergen en Schoorl is het belangrijkste uitgangspunt om inwoners en bezoekers een ‘Veilig welkom’ te heten. Een ander belangrijk onderdeel van de task forces is de opgave om ondernemers naar de toekomst toe sterker uit corona te laten komen. Op 25 juni 2020 heeft de raad ingestemd met het voorstel inzake corona-maatregelen fase 3. Onderdeel van dit voorstel is dat de raad regelmatig op de hoogte gehouden wordt van de voortgang.
Het college heeft een Economisch Herstelfonds opgericht. Vanuit dit fonds – met daarin in totaal 300.000 euro – kunnen maatregelen worden genomen om het maatschappelijke en economische verkeer in de dorpen weer veilig op gang te krijgen.
Met als kader de landelijke richtlijnen vanuit de overheid zoeken we naar een juiste balans. Hoe we enerzijds vasthouden aan de noodzakelijke maatregelen in verband met de verspreiding van het virus en anderzijds langzamerhand over gaan naar een intelligente hervatting van het maatschappelijke en economische verkeer.
Op 25 augustus is de raad via de nieuwsbrief op de hoogte gesteld over de voortgang. In dit bericht krijgt u een nieuwe stand van zaken. Vanuit de raad is tevens de vraag gekomen om gemaakte keuzes te verantwoorden.
Voor de korte termijn zijn acties uitgevoerd die vooral te maken hebben met vriendelijk en veilig ontvangst. Dit gaat om randvoorwaarden: als je deze niet op orde hebt voelen bezoekers en inwoners zicht niet veilig. Basis op orde: hoe gaan we nu personeel, bezoekers en inwoners een welkom en veilig gevoel geven.
Op termijn profileren we de dorpen Bergen, Egmond en Schoorl via branding en marketing actie.
De afgelopen weken heeft u over de toenemende coronabesmettingen kunnen lezen en horen. De cijfers liegen er helaas niet om, het virus grijpt ook in onze regio weer om zich heen. Waar we in de zomer samen een modus hadden gevonden voor alternatieve oplossingen in de horeca en in de winkels, zijn de maatregelen nu weer opnieuw aangescherpt. Dit heeft ook effect op de door de task forces ingezette maatregelen.
Bergen
In Bergen is volop ingezet op de marketing voor het dorp. De marketing- gegevens zijn inzichtelijk gemaakt en besproken met de filmmaker.
Het zomerpromotiefilmpje is gereed en zou via verschillende kanalen getoond worden. De officiële lancering van de promotiefilm zou samen vallen met de start van de Kunst10Daagse. Corona is echter de laatste weken zeer actief. Hierom is besloten de lancering van het filmpje uit te stellen. Het is nog niet bekend wanneer de promotiecampagne wordt vervolgd.
Een lid van de taskforce buigt zich met klein clubje winkeliers over plekken waar de winterverlichting het best tot zijn recht komt.
Signing is naar nieuwe inzichten aangepast. Voortschrijdend inzicht heeft geleid tot het cancelen van de toiletunits. Horeca-eigenaren en winkeliers hebben daaraan geen behoefte. Zij stellen hun eigen toiletten ter beschikking.
Schoorl
Veilig welkom: In Schoorl is de keuze gemaakt om de aandacht te vestigen op de ruimte die Schoorl biedt. Op welke wijze kunnen we bezoekers en inwoners attent maken op de ruimte die Schoorl te bieden heeft en ervoor zorgen dat ze ook gebruik maken van deze ruimte.
Onder veilig welkom zijn de volgende acties ingezet:
Bebording gericht op het gebruik maken van de ruimte:
Hierna is een campagne van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord gestart, gericht op de ondersteuning van de hulpdiensten; ‘Voor wie blijf jij thuis?’. Deze posters zijn opgehangen op strategische plekken binnen de hele gemeente.
Hostes: Poppenspeelster Ellen Scholten van Poppentheater Belletje Sterk heeft op de zondagen in Schoorl bezoekers welkom geheten, gewezen op de 1,5 meter en bezoekers wegwijs gemaakt in Schoorl. Ellen is ondernemer in Schoorl. Door haar te vragen is sprake van een win-win situatie. De theater/kunst wereld is zwaar getroffen door corona. Ondanks de zware tijden heeft ze nu toch enige inkomsten gegenereerd.
Ellen zegt zelf over haar klus: Daarnaast is het een enorm positieve daad om een poppenspeler te vragen om mensen welkom te heten in Schoorl. De outfit van boerin met pop werkt als blikvanger, maakt nieuwsgierig en schudt mensen even wakker: Huh, wat is dat? In dat moment is er de mogelijkheid voor contact met iedereen; van peuter tot weduwe, hangjongeren en toeristen. Door grapjes te maken, gesprekken te voeren over alles, kun je betekenis geven aan het contact. Kun je iets betekenen voor de gemeenschap, hoe klein ook. Mensen vinden het bijzonder dat er in Schoorl zoiets is als “straattheater”.
Spreiden bezoekers:
- Verbinding tussen huisjesverhuurder en lokale ondernemer voor een startpakket van boodschappen voor nieuwe gasten.
- Extra wandelroutes: uitbreiding van het wandelroutenetwerk. Er wordt een extra verbinding gemaakt voor een slimme route tussen Schoorl en Bergen.
- De Duindorp Schoorl app: Er is een app gemaakt waarin routes gemaakt kunnen worden. Door vaste routes te maken, lopen mensen één richting op. In de app is nu één route opgenomen die wandelaars van het buitencentrum leidt naar het centrum van Schoorl.
Er worden meerdere routes in de app opgenomen.
Niet gelukt: - Openbare toiletten; het bleek moeilijk te zijn om een toiletvoorziening corona-proof in te richten. In Schoorl bleek een bemand toilet niet realiseerbaar;
- Vlakken op het strand: Ondernemers hebben aangegeven dat in Schoorl de bezoekers op het strand automatisch de ruimte zoeken.
Hoe komt Schoorl sterker uit corona?
Binnen de task force is nagedacht over de boodschap die uitgestraald moet worden. Wie wil je zijn als Schoorl en wie wil je bereiken. Het doel is om een campagne te beginnen gericht op het bereiken van de Nederlandse bezoeker in de herfst en de winter.
In de eerste fase wordt de focus gelegd op het (opnieuw) bekendmaken van Duindorp Schoorl. Hierin worden de diverse doelgroepen (primair 55+ stellen en secundaire gezinnen met jonge kinderen), highlights en kenmerken van Duindorp Schoorl zowel tekstueel als in beeld weergeven. Het concept ‘Vrij’ staat hierbij centraal.
● Rust versus ‘veel te doen’ (doenig).
● Luxe (hoogsegment) versus ‘middensegment’ in doelgroepen aanspreken.
● Aktiesport versus ‘fietsen en wandelen’.
Dit is als basis genomen om de website Duindorp Schoorl verder te ontwikkelen en een ondersteunend filmpje te maken.
‘Ontspannen of inspannen? In Duindorp Schoorl ben je vrij. Maak een wandeling, en verdwaal in onze witte duinvallei. Een zee van zand. Bezoek het unieke dorpscentrum met haar terrassen gelegen aan de voet van het hoogste duin van Nederland. Ontdek de adembenemende Schoorlse natuur te voet, per fiets, te paard of zwemmend. Met snelheid door de duinen of juist even ‘op de rem’ en niemand tegenkomen. Hier ben je vrij. Met meer
dan 60km aan wandel en fietspaden door duin en bos ben je van een ding verzekerd: een onvoorspelbaar mooi verblijf in Duindorp Schoorl’
Bijgaand de link naar het concept- filmpje Schoorl onvoorspelbaar mooi: https://vimeo.com/453323863/88e6b7c1a8
De campagne is in juni gestart met het doorontwikkeling van de website en berichten via social media. Het starten van de campagne rond het filmpje is uitgesteld, omdat Schoorl merkt dat het seizoen is verlengd. Tot heden is het druk in Schoorl.
Poster Taskforce Egmond als pfd downloaden
Een aantal kosten van Beheer openbare ruimte is in dit overzicht nog niet verwerkt. Ook is financiële ondersteuning toegezegd aan Cultureel Bergen (€15.000).
Een aantal zaken zijn nog in ontwikkeling en daarvoor zijn nog facturen onderweg.