Stand van zaken Omgevingsvisie Bergen

Op 7 november 2019 heeft u het plan van aanpak voor de Omgevingsvisie voor Bergen vastgesteld. Graag informeren wij u welke stappen uit het plan van aanpak tot nu toe zijn uitgevoerd en hoe het vervolg eruit zal zien. Hierbij gaan we ook in op de uitloop, die helaas als gevolg van de Corona-maatregelen is ontstaan. Wij verwachten deze uitloop in de tweede helft van het jaar in te lopen, zodat toch de oorspronkelijke planning, vaststelling van de omgevingsvisie eind 2021, wordt gehaald.

Het plan van aanpak

In het op 7 november vastgestelde plan van aanpak zijn de volgende fasen beschreven:

A. Start project (november 2019)
Fase 1: vaststelling plan van aanpak in gemeenteraad;
Fase 2: (deels) uitbesteden;
Fase 3: opstarten uitvoering, inclusief teamvorming.

B. Start basis omgevingsvisie (november 2019-mei 2020)
Fase 4: In beeld brengen van het huidige beleid, trends en ontwikkelingen, identiteit, kernwaarden en opgaven.
Fase 5: Start van het participatietraject, wat vinden inwoners, ondernemers, instellingen en experts belangrijk in hun huidige omgeving en wat vinden zij een gewenste ontwikkeling.
Op basis van het resultaat van fase 4 en 5 wordt een Notitie analyse gemaakt. Deze wordt ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad om vandaaruit aan de gewenste ontwikkelrichting te werken in fase 6.

C. Visie op hoofdlijnen (juni 2020-december 2020)
Fase 6: Vertaling van de notitie analyse naar een integrale visie op hoofdlijnen. Dilemma’s en de te maken beleidskeuzes worden uitgelicht en opnieuw voor participatie aan een brede vertegenwoordiging van inwoners, ondernemers, instellingen en experts voorgelegd. Ook kan eventueel nader onderzoek naar specifieke onderwerpen plaatsvinden. De visie op hoofdlijnen wordt ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.

D. Omgevingsvisie januari 2021-eind 2021
Fase 7: Vertaling van een visie op hoofdlijnen en de gemaakte keuzes naar een omgevingsvisie. Dit resulteert in een voorontwerp-omgevingsvisie, die wordt voor een reactie wordt voorgelegd aan belanghebbenden. Vervolgens neemt de gemeenteraad een besluit over het ter inzage leggen van de ontwerp-omgevingsvisie. Deze wordt eveneens voorgelegd aan belanghebbenden. Deze reacties resulteren in een nota van zienswijzen, die deel uitmaakt van de stukken bij de vaststelling omgevingsvisie door de gemeenteraad.

De fasen genoemd onder A. en B. zijn nu grotendeels afgerond. Het participatietraject heeft wel iets langer geduurd als gevolg van de maatregelen ter voorkoming van verspreiding van het Coronavirus. Het instellen op deze nieuwe situatie heeft tijd gekost. Hierna gaan we in op de activiteiten, die zijn ondernomen om zoveel mogelijk inwoners en belanghebbenden in deze fase te betrekken.

Het gevolgde participatietraject
Wat is tot nu toe gedaan?
Tot nu toe is met name gewerkt aan het ophalen van bouwstenen vanuit het fysieke domein voor de omgevingsvisie Bergen. Het gaat dan om:

  • Een interne inventarisatie van het bestaande beleid en het benoemen de trends en ontwikkelingen op de diverse beleidsterreinen. Verder een benoeming van mogelijke opgaven.
  • Informatie van inwoners/ondernemers/instellingen in en buiten de gemeente via:
    o Bijeenkomsten (februari/maart)
    o Digitale enquête onder inwoners (maart/mei)
    o Digitale consultatie onder externe deskundigen/partijen (mei/juni)
    o Digitale Flitspeiling onder jongeren (juni).

Wat waren de gevolgen van de corona beperkingen
Het participatieproces is anders verlopen dan voorzien als gevolg van de corona maatregelen. De inwoners bijeenkomsten in Bergen/Bergen aan Zee en Schoorl/Groet hebben nog plaats kunnen vinden als ook de locatiebezoeken. De Egmonden konden niet meer worden bezocht. Er is een keuze gemaakt om de digitale enquête langer op te laten staan om maximaal gelegenheid te geven een mening achter te kunnen laten. Een kleine 600 enquêtes zijn ingevuld. De geplande schoolbezoeken voor het contact met de jeugd zijn vervallen en hiervoor is een digitale tool ontwikkeld in de vorm van een flitspeiling. Ongeveer 170 jongeren hebben deelgenomen. De externe deskundigen hebben kunnen reageren op stellingen per mail in plaats van een bijeenkomst.

Na het zomerreces
De verkregen informatie wordt bewerkt, waarbij hoofdlijnen, dilemma’s en mogelijke opgaven uit het materiaal worden benoemd. Wat als basis dient voor de uitwerking in de volgende fase die na het zomerreces plaats vindt.
Na het zomerreces worden de volgende stukken aangeleverd: Notitie analyse, de ruwe data uit de digitale consultatie, een overzicht van de hoofdlijnen uit de data en de dilemma’s. Dit markeert de start van de volgende fase: ontwikkeling van de visie op hoofdlijnen.

Comments are closed.