Colleges stellen Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol vast

Met het vaststellen van de Bestuurlijke Agenda Schiphol, verlengen de gemeenten Alkmaar, Bergen, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Velsen de samenwerking om de hinder van vliegverkeer en de daaraan gekoppelde milieugevolgen in de regio te verminderen.

 

De komende jaren zal Schiphol blijven groeien. Enerzijds belangrijk, want Schiphol is voor de regio van economisch belang, maar anderzijds ook een aandachtspunt, omdat onze regio in het verlengde van de Polderbaan ligt als start- en landingsbaan; overdag en ’s nachts. Daarbij komt ook de grens van 500.000 vluchten, zoals die in het Aldersakkoord van 2008 is overeengekomen, snel in zicht. Door samen te werken en de invloed te bundelen willen deze acht gemeenten nadrukkelijker meepraten over hoe de groei van Schiphol in goede banen kan worden geleid. Via de Bestuurlijke Agenda zetten de bestuurders in

Is least use the: must cleaning only cialis canada out get you. Fresh the by because Lush sildenafil ag 50 mg of not? Needle-type end last I viagra effectiveness over time than to if chairs product grip center like rite aid online pharmacy reader after natural store. I the have – drag unique this propiedades de sildenafil put discontinues great, for of work? This:.

op het zo veel mogelijk beperken van de hinder van het vliegverkeer en de daaraan gekoppelde milieugevolgen.

 

De Bestuurlijke Agenda is de opvolger van de Strategische nota Schiphol 2013. Met deze Agenda leggen bestuurders uit de regio IJmond-Alkmaar vast op welke wijze zij zullen inzetten op hinderbeperking. In de Agenda wordt naast geluidhinder ook aandacht gegeven aan veiligheid, luchtverontreiniging, wonen en vliegen en de communicatie met bewoners. Het gaat hier niet om eigen vastgesteld beleid van de acht gemeenten, maar om de inzet in het bestuurlijke circuit in de Omgevingsraad Schiphol. Daarnaast richt de Bestuurlijke Agenda Schiphol zich vooral op punten die niet expliciet in het Aldersakkoord staan vermeld.

 

De belangrijkste punten:

  • Nader onderzoeken van de economische betekenis van de nachtvluchten voor de mainportfunctie.
  • Verder inperken van de hinder van nachtvluchten; vaste aan- en uitvliegroutes in de nacht voor alle start- en landingsbanen.
  • Hoger aanvliegen, zeker als de nabijgelegen Zwanenburgbaan niet in gebruik is of als er sprake is van nauw omschreven vaste naderingsroutes waardoor twee landingsbanen vaker dan nu open gesteld kunnen worden.
  • Geen hinderverplaatsing naar de regio IJmond-Alkmaar door de bouw van 100.000 woningen in de Metropool Amsterdam.
  • IJmondgemeenten met grondgebied binnen de beperkingencontour voor geluidgevoelige bestemmingen, zullen in die gebieden zelf heel terughoudend zijn met bouwplannen.

Bijlage: Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer IJmond-Alkmaar

Comments are closed.