Ons college heeft kennis genomen van de resultaten van het verkeersonderzoek dat, in opdracht van de gemeente Heiloo, is gehouden naar de effecten van een aansluiting op de A9 ter hoogte van Heiloo. In ons coalitieakkoord is opgenomen dat een aansluiting op de A9 niet mag leiden tot afwikkeling van strandverkeer via Egmond-Binnen.
Effecten voor de regio
De nieuwe aansluiting zorgt voornamelijk voor een heroriëntatie van verkeersstromen in de regio, grotendeels veroorzaakt door verkeer met herkomst of bestemming Heiloo. Verkeer uit Egmond-Binnen zal vaker de Vennewatersweg gebruiken van en naar de A9. Binnen de dorpskern (Herenweg) blijft de verkeersintensiteit nagenoeg gelijk. De aansluiting op de A9 heeft dus een gering positief effect op de ontsluiting van de Egmonden.
Kustverkeer
Uit onderzoek naar kustverkeer richting de stranden van Castricum, Egmond aan Zee en Bergen aan Zee blijkt dat alleen verkeer naar Egmond aan Zee gebruik gaat maken van de nieuwe aansluiting. Dat heeft een effect op Egmond-Binnen. Om vanaf de A9 naar Egmond aan Zee te komen zijn echter meerdere routes beschikbaar, zoals in de onderstaande kaart aangegeven.
Afbeelding: beschouwde routes
Route 4 gaat via Egmond-Binnen. Vooral verkeer vanuit het zuiden zal een andere route nemen. Het onderzoek toont aan dat route 2 (de nieuwe aansluiting door Heiloo) over de Kanaalweg en Stationsweg naar Egmond aan Zee het snelst is, gevolgd door route 3 via het Malevoort, eveneens in Heiloo. Het verschil met Egmond-Binnen is dermate groot, dat deze route beperkt zal worden genomen.
In de analyse is geen rekening gehouden met eventuele maatregelen op route 2. Heiloo is voornemens dit te doen om de verwachte verkeerstoename op vooral de Stationsweg te beperken. Dat kan invloed hebben op de routekeuze van autoverkeer. Omdat de reistijden van de routes dan meer aan elkaar gelijk zijn, zal het verkeer zich over de verschillende routes verdelen.
Al met al is het aannemelijk dat er tijdens stranddagen meer verkeer door de Egmond Binnen rijdt. Dit verkeer heeft echter meerdere reële alternatieve routes. Over de exacte omvang van de toename is niets te zeggen. Wel dat het gaat om een beperkt aantal dagen per jaar.
Vervolgstappen
De wegen in Egmond-Binnen hebben een erftoegangsfunctie en zijn recentelijk nog middels verkeersmaatregelen onaantrekkelijk gemaakt voor doorgaand verkeer. Dit beleid willen wij ook in de toekomst blijven voeren. (Strand)verkeer kan daarom beter kiezen voor de route via het Malevoort. Heiloo kan hier een rol in vervullen door die route aantrekkelijk te maken. Wij gaan de consequenties die in het rapport beschreven staan voor Egmond-Binnen op korte termijn bespreken met de Vereniging Dorpsbelangen Egmond-Binnen (VDBE).
Bijlage: Onderzoek wegennet aansluiting A9 Heiloo