De verkeersintensiteiten op de Heereweg (deel tussen Voorweg en Groet) en Voorweg in Schoorl zijn op een rijtje gezet. Dat is gedaan voor de gemiddelde intensiteiten over het zomerseizoen en gedurende het gehele jaar. Uit de intensiteiten blijkt dat de hoeveelheid autoverkeer op deze wegen de laatste jaren niet substantieel is toegenomen als gevolg van de kustverdedigingswerkzaamheden, in tegenstelling tot wat door sommigen wordt verondersteld.
Aanleiding van dit onderzoek
Belangenvereniging Bewoners Voorweg Heereweg (BBVH) heeft alle fracties een brief gestuurd waarin melding wordt gemaakt van een toename van autoverkeer op de Heereweg en Voorweg, als gevolg van de recente herinrichting van het strand in Camperduin. Ze verzoekt daarom tot een oplossing te komen, met als eerste stap de inschakeling van de in de motie van Uw Raad genoemde werkweg nabij de HPZ.
De werkzaamheden van de herinrichting, als onderdeel van het project “Kustverdediging van de Hondsbossche en Pettemer Zeewering”, zijn in april van 2014 gestart en in het voorjaar van 2015 afgerond. De veronderstelling van BBVH is dat de nieuwe situatie tot gevolg heeft dat deze extra verkeer trekt waardoor de intensiteit op de Heereweg en Voorweg met 20% tot 30% is toegenomen.
Op de beide wegen liggen tellussen die het hele jaar door het autoverkeer tellen. Op de Voorweg ligt die er vanaf eind 2012 en op de Heereweg is deze in 2013 geplaatst. Hierdoor is het mogelijk om de intensiteit op de Voorweg van 2013 t/m 2017 op een rij te zetten. Voor de Heereweg vanaf een jaar later. Dat is gedaan voor de jaargemiddelden maar ook voor het zomerseizoen. In dat seizoen zal immers de aantrekkende kracht van het nieuwe strand extra sterk zijn.
Resultaten
In de hieronder aangegeven tabellen is het verloop van de intensiteiten te zien:
Tabel 1: Intensiteiten Heereweg
Bij de Heereweg valt op dat er in de zomerperiode geen grote verschillen zijn te onderscheiden. Alleen 2017 wijkt iets af, in die zin dat de gemiddelde intensiteit over de zomermaanden (21 juni t/m 21 september) wat lager is. Een verklaring hiervoor kan zijn dat de zomer wat minder goed was dan de voorgaande drie jaren.
Over het hele jaar valt op dat 2014 een lagere gemiddelde intensiteit heeft. Een verklaring hiervoor is o.a. dat de hele maand april het telapparaat defect was, waardoor het gemiddelde lager uitvalt.
Tabel 2: Intensiteiten Voorweg
In geval van de Voorweg zijn de verschillen groter. Dit kan voor een deel worden verklaard doordat in 2014 tijdens de zomermaanden de tellus gedurende de tweede helft van juli en de eerste paar dagen van augustus niet werkte. Hierdoor valt de gemiddelde intensiteit aanzienlijk lager uit, dan dat die zou zijn geweest als deze dagen in de drukkere maanden wel waren geteld. Verder zijn de hogere intensiteiten in 2016 te verklaren door de werkzaamheden aan de Heereweg in het centrum van Schoorl, vanaf september dat jaar. Autoverkeer werd daarbij omgeleid via de Voorweg, waardoor het gedurende die periode aanzienlijk drukker was op de Voorweg.
Uit de gegevens blijkt niet dat er een substantiële groei van het autoverkeer is te onderscheiden als gevolg van de kustverdedigingswerkzaamheden. Wij vinden het daarom niet noodzakelijk om de werkweg nabij de HPZ in te zetten als afvloeiroute voor het autoverkeer bij het strand van Camperduin, of prioriteit te geven aan andere maatregelen.