Het college verleende op 4 november jl. de vergunning voor de realisatie van hotel Nassau. Wethouder Valkering zegde tijdens de ARC van 25 november toe dat in een separate nieuwsbrief de procedure rond deze vergunningverlening nogmaals wordt geschetst. Deze nieuwsbrief voorziet daarin.
De gemeenteraad is vanaf het prille begin betrokken geweest bij de ontwikkeling van Nieuw Hotel Nassau. De ambitie om dit verouderde hotel te vernieuwen stamt al uit de structuurvisie Bergen aan Zee2012. Sindsdien is de gemeenteraad regelmatig geïnformeerd door het college. Ook de initiatiefnemers presenteerde diens plannen aan de gemeenteraad tijdens een informatieavond.
Gekozen procedure
Over de ruimtelijke procedure voor de realisatie van Nieuw Hotel Nassau zijn veel gesprekken gevoerd met de initiatiefnemer. Omdat ook na de nieuwbouw het hoofdgebouw een hotelfunctie heeft was er voor de initiatiefnemer een mogelijkheid om een reguliere omgevingsvergunning aan te vragen voor de nieuwbouw. Dit zou een procedure zijn, gelijk aan die bij de aanbouw aan een reguliere woning of het plaatsen van een dakkapel.
Omdat het college wilde weten of met zo’n simpele procedure zo’n grote herontwikkeling kon worden vergund hebben wij advies gevraagd aan het advocatenkantoor AKD. Uit dit advies bleek dat de herontwikkeling inderdaad met een simpele procedure van maximaal 8 weken kon worden vergund.
Het college is daarop in overleg getreden met de initiatiefnemer. In die gesprekken is verkend of er een andere procedure denkbaar was die inwoners de mogelijkheid gaf om inspraak te leveren op de bouwplannen. Daarbij is balans gezocht tussen het belang van de initiatiefnemer om zo snel mogelijk te kunnen starten met de nieuwbouw en het belang van de gemeente om zo veel mogelijk input te ontvangen van inwoners.
Uiteindelijk is gezamenlijk gekozen voor de zogenaamde “uitgebreide omgevingsvergunning”. Bij deze procedure is het voor inwoners mogelijk een zienswijze in te dienen voordat de gemeente een definitief besluit neemt. Op deze manier is naast eveneens doorlopen ‘gewone’ participatie een mogelijkheid voor extra inspraak gecreëerd. Veel inwoners en nog veel meer mensen van buiten onze gemeente hebben hier gebruik van gemaakt. De gemeenteraad is tijdens het BOT-overleg van 12 maart 2020 over deze procedure geïnformeerd. Uiteindelijk heeft vergunningverlening langer geduurd dan gepland, omdat de benodigde salderingsovereenkomst stikstof voor de realisatie van het nieuwe natuurgebied met de provincie lang op zich liet wachten. In het uiteindelijke besluit van het college zijn veel opmerkingen meegenomen die inwoners in hun zienswijze uitten. Zo is er extra aandacht voor de effecten van windhinder en schaduwwerking, ook zijn er meer waarborgen opgenomen in de vergunning rond het behoud van de natuurwaarden en het gebruik van de parkeergarage.
Over de vergunningverlening is de gemeenteraad via de raadsnieuwsbrief geïnformeerd. Het besluit over het verzenden van die nieuwsbrief is genomen op 6 juli. Helaas kon door het uitblijven van de salderingsovereenkomst de vergunning pas worden verleend in november waardoor toen ook pas de raadsnieuwsbrief is verzonden.