In 2017 wordt de Drank- en Horecawet geëvalueerd. Om die reden is de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) een pilot gestart. Tijdens deze pilot inventariseren en onderzoeken gemeenten samen met ondernemers op welke wijze de mengvormen winkel/horeca gereguleerd kunnen worden. Voor de gemeente is dit belangrijk want aan de hand van de resultaten ontstaat er draagvlak voor een eerlijk, krachtig en eigentijds handhavingsinstrument. De resultaten van deze pilot zijn onderdeel van de VNG-inbreng bij de evaluatie van deze wet.
De gemeenten zijn per 1 januari 2013 verantwoordelijk voor het gehele toezicht op de naleving van de Drank- en Horecawet (hierna: DHW). Sinds de overheveling van deze bevoegdheid worden gemeenten vaker geconfronteerd met situaties in de handhaving die niet meer lijken te passen binnen de huidige maatschappelijke omstandigheden. Ondernemers willen meer ruimte om maatschappelijk verantwoord te kunnen ondernemen. De consument wil steeds vaker een zogenaamde totaalbeleving. Nu zijn er stevige scheidslijnen in de huidige DHW in de vorm van een aantal verboden.
Verboden
Het doel van de pilot is om een viertal verboden in de DHW in de dagelijkse praktijk op nut en noodzaak te onderzoeken.
Het gaat om de volgende vier verboden:
- Verbod op het schenken van alcohol in een winkel (artikel 12 DHW)
- Verbod op het organiseren van een proeverij van alcoholische drank ( artikel 14, lid 1 DHW)
- Verbod op verkoop van producten in een horeca-inrichting (artikel 14, lid 2 DHW)
- Verbod op verkoop van alcohol in winkels (artikel 18 DHW)
Combinaties
Vooral combinaties van activiteiten die elkaar aanvullen en versterken zijn door hierboven genoemde verboden niet mogelijk. Daarbij kan worden gedacht aan de chocolaterie/luxe koffiezaak die een likeurtje bij de koffie wil schenken, een café waar ook kunstwerken te koop worden aangeboden, een kledingzaak die een (alcoholisch) drankje schenkt aan zijn klant en een lunchroom waar men ook vers brood verkoopt. De wet biedt geen ruimte voor een afweging op lokaal niveau.
Geen deelname
De gemeente Bergen is van mening dat meedoen aan deze pilot op dit moment geen juiste beslissing zou zijn. De deadline om in te kunnen schrijven verloopt op 7 december 2015. De gemeente zal om te kunnen participeren in deze pilot het nodige voorwerk moeten verrichten. Hierbij valt te denken aan het opstellen van handhavingsbeleid, het maken van een inventarisatie van de aanwezige soorten winkels en horeca.
In overleg met de betreffende wethouders zijn we tot de conclusie gekomen dat meedoen aan de pilot nu relatief weinig oplevert in tegenstelling tot het werk dat er voor de pilot moet worden verricht. Wel kan de gemeente Bergen, wanneer men tot de conclusie komt dat de Drank- en Horecawet op deze punten wordt aangepast, natuurlijk gebruik maken van de eventuele kansen die deze dan biedt.
Behoeften peilen
Het voorstel is bij het opstellen van de economische visie en het aanpassen van de Horecanota middels participatie de behoeften te peilen hoe onze ondernemers deze ontwikkelingen zien. De pilot loopt in het jaar 2016 en in 2017 zal in de Drank- en Horecawet worden geëvalueerd. Hierna zal meer duidelijkheid komen omtrent de eventuele wijzigingen en daarop zal de gemeente in overleg met de ondernemers de eventuele consequenties in beeld brengen.