Ook in 2015 is een nalevingsonderzoek gehouden naar de beschikbaarheid van alcohol onder jongeren onder de 18 jaar. Dit onderzoek heeft plaatsgevonden in de maanden maart en april 2015 met behulp van de methode ‘mystery-shopping’.
Mystery-shopping is een methode waarbij jongeren onder de 18 jaar, aan de hand van een beproefd protocol en onder toezicht van onderzoekers van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid, geprobeerd hebben alcohol te kopen bij supermarkten, horecagelegenheden, slijterijen, jongerencentra, cafetaria’s en sportkantines. De resultaten van dit onderzoek zijn 17 september openbaar gemaakt. De nalevingsresultaten zijn in Noord-Holland Noord met 5% gestegen en in Bergen met 10%. In Bergen is deze stijging vooral te danken aan betere naleving bij supermarkten en slijterijen. Cafés en sportkantines scoren helaas veel minder goed. Jongerencentra zijn dit keer niet bezocht in Bergen.
We gaan in gesprek met de brancheorganisaties over maatregelen die de naleving kunnen verbeteren. Vragen naar een identiteitsbewijs en het voeren van een schenktijdenbeleid bij sportclubs zijn voorbeelden van maatregelen die resulteren in een betere naleving.
Bijlage: Rapport Nalevingsonderzoek Noord-Holland Noord 2015