Naar aanleiding van vragen van Kieslokaal informeren wij uw raad over de resultaten van het gebruik van het aangepaste toetsingsformulier bij vergunningen. Ook geven wij antwoord op de vragen over het aantal juridische procedures, het aantal handhavingsverzoeken en de kosten die daarmee gemoeid zijn.
De aangepaste memo moet bijdragen aan een procesverloop in 1 oogopslag
De aangepaste memo is sinds 17 juli 2017 in gebruik genomen. Het doel van de aangepaste memo was om tijdens het proces de volgende informatie direct beschikbaar te hebben.
- bestemmingsplan;
- soort ontheffing;
- motivatie afwijking;
- bijzondere klantcontacten;
Met deze gegevens zijn we minder tijd kwijt aan de achterkant van het proces. Raadsvragen kunnen we vlot beantwoorden. Daarnaast is transparant hoe de klant bij het proces is betrokken.
Door de vergunningverlener wordt het formulier gebruikt bij een aanvraag om omgevingsvergunning. Het team is druk bezig om het toetsingsformulier en de processtappen te implementeren in het vergunningenregistratiesysteem Squit. Op dit moment zijn beide processen nog niet voldoende samengevoegd en verwerken we informatie dubbel. Squit zal in de toekomst faciliterend zijn en bovenstaande informatie uit verschillende velden in 1 document samenvoegen.
Aantal omgevingsvergunning aanvragen tot eind 2018
In onderstaand diagram (1.1) kunt u zien hoeveel aanvragen omgevingsvergunning er tot eind oktober 2018 zijn ingediend (blauw = Bergen). In het tabel (1.2) is het aantal aanvragen vanaf 2012 t/m 2018. U kunt zien dat er elk jaar meer aanvragen omgevingsvergunning bijkomen. De verwachting voor dit jaar is dat het aantal aanvragen ongeveer evenveel is als in 2017.
Aantal handhavingsverzoeken
In het diagram (2.1) hieronder kunt u het aantal ingediende verzoeken om handhaving zien van jaar 2016, 2017 en tot en met oktober 2018. Hieruit kunt u afleiden dat het aantal formele verzoeken om handhaving jaarlijks stijgt. Het aantal meldingen is in dit aantal dus niet meegenomen. Veel handhavingszaken worden minnelijk opgelost en leiden niet tot een handhavingstraject. Wel volgt op elk verzoek om handhaving een formeel besluit.
Juridische procedures
In onderstaande diagrammen kunt u zien dat er een lichte daling is in het aantal juridische procedures ten opzicht van 2016. Het aantal bezwaarschriften is in het jaar 2017 misschien lager ten opzichte van 2016, maar het aantal beroep- en hoger beroepsprocedures is juist in die jaren weer hoger. Voor 2018 verwachten we hetzelfde of een iets hoger aantal procedures dan in 2018. Er is dan misschien een lichte daling in het aantal procedures te zien, maar dit betekent niet automatisch dat er minder capaciteit ingezet wordt. Voor de procedure beroep en hoger beroep geldt dat dit over het algemeen juridisch complexe dossiers zijn, waardoor meer capaciteit nodig is per dossier.
Daarnaast is het belangrijk te melden dat de dossiers die tot de categorie juridisch complex behoren in aantal toeneemt. Ook zijn bezwaarschriften soms tientallen pagina’s groot. Dit alles om er voor te zorgen dat de gemeente veel tijd kwijt is met het voeren van verweer en het nemen van een beslissing, waardoor de kans groot is dat het college niet tijdig een besluit kan nemen. Deze zaken nemen in aantal alleen maar toe. In vergelijking met de gemeenten Uitgeest, Castricum en Heiloo is het aantal procedures fors te noemen. Zie in onderstaande diagram het verschil tussen de gemeenten in aantal procedures en percentages over het jaar 2017.
Kosten
Bovenstaande werkzaamheden brengen de nodige kosten met zich mee. De bestaande ambtelijke capaciteit hebben we in onderstaand overzicht niet meegerekend. Wel de gevraagde kosten van externen (juristen handhaving / bezwaar en beroep), vergoeding proceskosten en overige kosten.
Meer handhavingsverzoeken | € 140.000 (per jaar) |
Meer complexe juridische procedures | € 140.000 (per jaar) |
Proceskosten en overige kosten | € 20.000 (1 november 2018), ca |