Voortgang task forces: Corona ‘steun en herstel maatregelen’

In het kader van Corona heeft het college de raad voorgesteld om middelen vrij te maken voor economische-maatschappelijke steun en herstel maatregelen.

Task forces

Om de plaatselijke ondernemers te ondersteunen in deze moeilijke periode en de plaatselijke economie een boost te geven tegen het licht van de 1,5 meter samenleving is een herstelfonds in het leven geroepen. Al enige tijd zijn binnen de gemeente task forces bezig om na te denken over maatregelen die bijdragen aan economisch-maatschappelijk herstel op de korte en langere termijn.

In de taskforces zijn ondernemers en inwoners op verschillende manieren betrokken.

Er is voor gekozen per kern wensen en ideeën op te halen bij de belanghebbenden in de kernen middels een taskforce per kern. Voor deze splitsing is gekozen omdat iedere kern zijn eigen identiteit en karakter heeft en niet in het minst om snel stappen te kunnen maken. Voor wat betreft het laatste is immers gebleken dat in  overleggen met alle ondernemersvertegenwoordigers  uit de drie kernen de verschillen qua samenhang tussen en benadering in de kernen dermate groot zijn dat het vooralsnog een snelle en efficiënte gezamenlijke aanpak in de weg staat.

Het stond de taskforces vrij om naar eigen inzicht maatregelen voor te stellen en acties te ondernemen rekening houdend met de richtlijnen inzake de 1,5 meter samenleving en het besteedbaar budget.

Task force Bergen: Loes Berkhout (winkeliers Bijzonder Bergen)  , Mike Bosman en Jules Steenis (Koninklijke Horeca Nederland) en Tom Pedroli (Vereniging Ondernemend Bergen).

Task force Egmond: Jan Snijder en Rita Koppedraaijer (inwoners, Dorpsvereniging De Parel Fb groep Hart voor Egmond), Sandy Dekker, Niels Gouda, Gerard Honigh (Ondernemersvereniging Egmond Actief), Jan van den Anker en Ron Zentveld (Zelfstandige accommodaties Egmondaanzee.info en Rentals Egmond), Rith Groot (hotel,Zuiderduin groep), Michiel Gooijer (Vereniging strandexploitanten gemeente Bergen),Mark Broersen (Communicatie o.a. website Egmond.nl, Egmondkrant en meerdere lokale sites). Agendaleden zijn:Horeca ondernemers Pompplein Pieter-Bas Antoons, Supermarkten AH in EadH en Deka in E-B John in ’t Velt, Ondernemersvereniging E-B Theo van Velzen, Ondernemersvereniging EadH Erica van Nimwegen, De Roompot Dennis ter Beek

Task force Schoorl: Cees Berkhout (voorzitter ondernemersvereniging Schoorl, B&B Hotel), Nanda Masteling (Fietsverkoop en verhuur), Joost Botman (ondernemer in Camperduin), Martin van Bougonje (restaurant Hotel Merlet), Patricia van Lieshout (Staatsbosbeheer), Bianca Meijer (Meyer en Meijer), Audry van de Merwe (Dutchen), Jos Jansen (strandhotel Camperduin), Clifton Tuinford (STRUIN).Klankbord: Schoorl Community, Dorpsvereniging Groet, Jules Steenis (KHN).

Actieplannen

Er zijn ideeën rijp en groen opgehaald. Gericht op de korte termijn en de middellange/lange termijn. Voor de korte termijn staan veel acties die met name te maken hebben met vriendelijk en veilig ontvangst. Dit gaat om randvoorwaarden: als je deze niet op orde hebt voelen bezoekers en inwoners zicht niet veilig. Op middellange/ lange termijn kunnen de dorpen zich met hun eigen sterke kanten profileren: online à promotie à branding. De acties worden door de task force leden verder uitgewerkt.

Task force Bergen: De taskforce 1,5 meter economie kern Bergen heeft in haar wensenplaatje en  actieplan voornamelijk gekozen voor gebiedsmarketing / en –promotie . Het aantrekkelijk maken van de kern Bergen voor inwoners en met name bezoekers om  daarmee verspreid over de rest van het jaar en het volgende jaar optimaal publiek te trekken teneinde de ondernemers de mogelijkheid te bieden het hoofd boven water te houden.

Daarom is gekozen om met name in Q 4, als naar hoop en verwachting er meer ruimte komt voor bezoekers, de kern Bergen letterlijk en figuurlijk in het licht te zetten (feestelijke avondverlichting ). Maar belangrijker nog om de aantrekkelijkheid van de kern Bergen / Bergen aan Zee te vergroten middels een actieplan marketing – en promotie. De wens en overtuiging  van de ondernemers is daarbij dat dit niet op een “houtje –touwtje manier “vorm moet krijgen, maar professioneel en met enige allure.

Bovenstaande wens  is via de achterban kenbaar gemaakt en heeft drie kandidaat –marketeers opgeleverd. Zij hebben bij de taskforce gemeld dat zij hierin wat zouden kunnen en willen betekenen. Drie pitches en interviews hebben een voorkeur opgeleverd voor één  van hen. Momenteel vindt overleg plaats over de te voeren campagne.

Vriendelijke en veilige ontvangst in de openbare ruimte vindt de taskforce een taak voor de gemeente . Die heeft daarop actie ondernomen. Signing is/wordt geplaatst en onderzoek wordt gedaan naar de mogelijkheid toiletten te plaatsen.

Begroting van het herstelfonds kern Bergen  :

–           Marketing/promotie kern Bergen      `           € 50.000

–           Begeleiding en toetsing campagne               € 10.000

–           Verlichting kern Bergen                                 € 15.000

–           Toiletunits                                                     € 10.000

–           Signing veilig welkom                                 €  15.000

                                                       Totaal                € 100.000    

Task force Schoorl

Er zijn ideeën rijp en groen opgehaald. Gericht op de korte termijn en de middellange/lange termijn. Voor de korte termijn staan veel acties die met name te maken hebben met vriendelijk en veilig ontvangst. Dit gaat om randvoorwaarden: als je deze niet op orde hebt voelen bezoekers en inwoners zicht niet veilig. Op middellange/ lange termijn kunnen de dorpen zich met hun eigen sterke kanten profileren: online à promotie à branding.

De acties worden door de task force leden verder uitgewerkt.

Doel 1e fase mei-juni: Veilig gevoel en vriendelijk ontvangst. Benadrukken van beschikbare ruimte en gastvrijheid. Randvoorwaarden R&T creëren.

Doel 2e fase: Veilig spreiden van de toename bezoekers. Economische bijdrage van bezoekers stimuleren.

De acties zijn uitgewerkt in verschillende thema’s:

Spreiden (€10000,-)              

  • Veilig spreiden App (media juni online)        
  • Uitbreiden Wandelroute netwerk      
  • Opmaken nieuwe/uitgebreide routes fysiek en digitaal      
  • Bestaande routes uitwerken in middelen fysiek en digitaal
  • Campagne richting (regio) inwoners ‘herontdek onze routes’        
  • MTB’ers geleiden naar P-Hargen en laten aansluiten op NW        
  • MTB’ers attenderen middels singing ter plaatse en online. 
  • Boodschappenservice verder uitbreiden, wie doet mee?

Veilig strand & centrum (~€15.000) 

  • Markeringen/ looproutes centrum    
  • Vlakken op het strand – ruimte markeringen           
  • Markeringen/signing bij strandopgangen     

Branding/Marketing (~ €30.000,-     

  • Website up-to-date/vernieuwen       
  • Website content maken en publiceren        
  • Vouchers en andere activatie mogelijkheden uitwerken    
  • Welkomstpakket – ‘Haal alles uit je bezoek aan Schoorl’   
  • Communicatiepakket voor ondernemers (banners/filmpje)           
  • Drone beelden video 

Horeca/Winkeliers                

  • Vergroten terrassen  
  • Veilige looproutes      
  • Gezamenlijk leidraad opstellen – ‘Onze maatregelen in Schoorl’   

Openbare toiletten (~€6500,-

  • Openbare toiletten in Schoorl Centrum en de drie stranden          
  • Schoonmaak dienst bij openbaar toiletten/zeer gastvrij      

Gastvrij Schoorl (~€3000,-)              

  • Cityhosts. Informatie Vs handhaving.          
  • Afsluiten wegen/gebieden zoals Heereweg

 2e fase (€20.000,-)

Eigen ‘Schoorl’ thuisbezorgt platform opzetten?

Entreegebieden markeren met bijvoorbeeld strandpalen   

Cityhosts. Informatie Vs handhaving.          

Totaal: €85.000,-

Bijlage infographic:

Comments are closed.