Inkooptraject Wmo begeleiding, Beschermd wonen en Beschermd thuis 2020

Tijdens de raadsinformatieavond op 6 maart en in de nieuwsbrief sociaal domein die daar op volgde bent u geïnformeerd over het inkooptraject Wmo begeleiding, Beschermd wonen en Beschermd thuis. In dit artikel kunt u de huidige stand van zaken lezen, geven wij u een toelichting op de veranderingen rondom de financiering van het resultaatgericht werken binnen de Wmo begeleiding en leest u over de veranderingen met betrekking tot Beschermd wonen en het nieuwe product Beschermd thuis.
Zoals u weet lopen op 31 december 2019 de overeenkomsten met de gecontracteerde aanbieders voor Wmo begeleiding en Beschermd wonen af. De zeven gemeenten in de regio Alkmaar kopen deze producten gezamenlijk in, onder andere vanwege de schaalvoordelen. Zij hanteren tevens dezelfde beleidsvisie en uitgangspunten. Voor de Wmo-producten worden regionale tarieven vastgesteld. Met oog en ruimte voor lokale belangen is regionale samenwerking gewenst en noodzakelijk om de ondersteuning voor onze inwoners goed en duurzaam te regelen.

Stand van zaken inkoop 2020
Vóór de start van het inkooptraject heeft een ‘marktverkenning reële tarieven’ plaatsgevonden. De aanbieders kregen tijdens de marktverkenning de mogelijkheid te reageren op de opbouw van de gestelde tarieven. Een aantal aanbieders heeft hierop gereageerd. Naar aanleiding van hun input is een aantal aanpassingen doorgevoerd. In de colleges van dinsdag 30 april en dinsdag 7 mei zijn de reële tarieven inclusief indexering 2020 vastgesteld.

De inkoopdocumenten zijn op donderdag 2 mei op het inkoopplatform TenderNed gepubliceerd. De tarieven zijn op woensdag 8 mei gepubliceerd. Vervolgens kunnen (potentiële) aanbieders vragen stellen. Gemeenten nemen de maanden mei tot medio juni voor de beantwoording van alle vragen. Tot 1 juli 2019 kan worden ingeschreven. Een gedetailleerde planning is te vinden aan het einde van dit document.

Wmo-begeleiding
In 2017 is resultaatgericht werken ingevoerd. In het ‘keukentafelgesprek’ dat gemeente en cliënt voeren, worden op maat doelen en resultaten opgesteld. De gemeente bepaalt de resultaten van de ondersteuning. De aanbieder heeft de ruimte om hier invulling aan te geven.

Tevens zijn we in 2017 gaan werken met arrangementen. Tot 2017 was het ‘uurtje factuurtje’ oftewel de daadwerkelijk ingezette zorguren werden vergoed. Een arrangement biedt maatwerk voor een cliënt en flexibiliteit voor een aanbieder. Afhankelijk van de complexiteit van de hulpvraag en de intensiteit van de ondersteuning wordt een arrangement geboden waaraan een bepaalde brandbreedte qua uren/dagdelen is gekoppeld. De zorg kan zo flexibel worden ingezet. De ene week wat minder, de andere week wat meer. Aansluitend bij de behoefte van de cliënt. We hebben geconstateerd dat deze werkwijze hogere kosten met zich meebrengt. En dat gemeenten geen inzicht meer hebben in de daadwerkelijke ingezette uren/ondersteuning.

We staan nu voor een nieuwe inkoop per 2020. We willen de goede onderdelen van de huidige systematiek behouden, maar hebben ook behoefte aan meer inzicht in de geleverde ondersteuning. Voor de nieuwe contractperiode wordt om die reden het huidige model van resultaatfinanciering aangepast naar een bekostigingssystematiek op basis van ‘prijs x hoeveelheid’ (PxQ). Deze bekostigingssystematiek is ook het logische gevolg van de vereiste wijze van indiceren zoals eind vorig jaar door de Centrale Raad van Beroep is uitgesproken. De cliënt heeft een duidelijker inzicht in de hoeveelheid ondersteuning die hij zal ontvangen. Het belangrijke inhoudelijke element van het resultaatgericht werken – de flexibiliteit voor aanbieder en cliënt – blijft behouden.Samengevat
De positieve ervaringen met resultaatgericht indiceren worden gecontinueerd in de nieuwe contractperiode. Met de nieuwe bekostigingssystematiek wordt meer inzicht en grip verkregen op de daadwerkelijk geleverde (uren)inzet van aanbieders. Inzicht wat gemeenten met de huidige systematiek niet meer hebben. Dit geeft gemeenten meer monitorings- en sturingsmogelijkheden.  

Beschermd wonen en Beschermd thuis

Beschermd wonen wordt uitgevoerd en gefinancierd door gemeente Alkmaar. Het Rijk wil Beschermd wonen in 2021 ‘doordecentraliseren’ van centrumgemeente naar lokale gemeenten. Momenteel wordt onderzocht in hoeverre dat mogelijk is en op welke wijze. Vooruitlopend op de plannen van het Rijk worden in regio Alkmaar nog voor de zomer 2019 eerste afspraken gemaakt over hoe om te gaan met deze ontwikkeling.

Zelfstandig wonen met ondersteuning komt steeds meer centraal te staan. De gemeenten in regio Alkmaar zetten daarom in op meer samenhang tussen Wmo begeleiding, Beschermd wonen en Beschermd thuis.Beschermd thuis draait sinds 2018 in een pilot en wordt met ingang van 2020 voor het eerst ingekocht. Met Beschermd thuis bevorderen we de uitstroom uit Beschermd wonen en voorkomen we zoveel mogelijk de instroom in Beschermd wonen. De pilot Beschermd thuis (bestaande uit Wmo begeleiding en toezicht) wordt op dit moment door centrumgemeente Alkmaar gefinancierd. Zo lang centrumgemeente Alkmaar de financiële middelen vanuit het Rijk ontvangt voor Beschermd wonen, financiert Alkmaar de indicaties Beschermd thuis. Wanneer het Rijk overgaat tot (financiële) decentralisatie van Beschermd wonen, zullen gemeenten ook financieel verantwoordelijk worden voor het financieren van indicaties Beschermd thuis.

Comments are closed.