Omgevingsanalyse VTH

Op 19 februari 2019 heeft ons college omgevingsanalyse VTH vastgesteld.

Het algemene uitgangspunt is dat bij de uitvoering van de VTH-taken de prioriteit komt te liggen bij de grootste risico’s en de belangrijkste opgaven en ontwikkelingen. Om (integraal) zicht te hebben op de risico’s en ontwikkelingen, is een goede omgevingsanalyse nodig van het grondgebied en de activiteiten die hierop plaatsvinden.

Na vaststelling van deze omgevingsanalyse volgen er nog 3 stappen:

1. Het VTH- beleid
Deze omgevingsanalyse fungeert als een onderlegger (bijlage) voor het nieuwe VTH-beleid van de vier BUCH gemeenten. In het VTH-beleid leggen de gemeenten voor de komende jaren vast welke doelen met vergunningverlening, het toezicht en de handhaving (VTH) worden nagestreefd en hoe dit gerealiseerd wordt.

2. Jaarlijks uitvoeringsprogramma met capaciteitsplan
Omwille van de transparantie, rechtsgelijkheid en ontwikkelingsbestendigheid enerzijds en de effectiviteit anderzijds, werkt het VTH-beleid door in het jaarlijks uitvoeringsprogramma van de vier gemeentes. In dit uitvoeringsprogramma wordt concreet en gedetailleerd bepaald welke instrumenten we inzetten, in welke intensiteit en welke gevolgen dit heeft voor de formatie om onze doelstellingen te realiseren.

De beschikbare formatie en budget vormen een belangrijk deel van de kaders van het uitvoeringsprogramma. In het uitvoeringsprogramma beschrijven we:

  • welke instrumenten we inzetten om de doelstellingen te realiseren;
  • hoe intensief dit instrument wordt ingezet;
  • hoeveel uren voor de inzet van het instrument nodig zijn;
  • welk organisatieonderdeel de uren levert (intern, maar ook RUD, Veiligheidsregio).

Uit het uitvoeringsprogramma blijken de gevolgen voor de capaciteit.

In het uitvoeringsprogramma vindt jaarlijks analyse en bijsturing plaats van aantallen en kentallen op basis van:

  • een analyse van het naleefgedrag op basis van verrichte controles, ingekomen klachten en handhavingsverzoeken op de verschillende beleidsvelden;
  • landelijke prioriteiten en signalen van bijvoorbeeld het Ministerie van I&M;
  • samenwerkingsafspraken;
  • een analyse van bouwprognoses, economische ontwikkelingen en overige factoren die van invloed kunnen zijn op het werkaanbod of de prioriteitsstelling.

3. Monitoring en jaarverslag
De uitvoering leidt tot resultaten. In hoeverre deze resultaten bijdragen aan het bereiken van de doelstellingen is object voor monitoring, evaluatie en verantwoording.

De 11 strategische doelstellingen in dit document vertalen we naar SMART indicatoren in onze uitvoeringsstrategieën. Door het meten van deze indicatoren krijgen we periodiek inzicht in de mate waarin we onze doelstellingen realiseren. De resultaten van de monitoring nemen we op in ons jaarverslag. Dit jaarverslag is een afzonderlijk document met dezelfde structuur en opzet als het VTH-beleid. Met dit jaarverslag voldoen we aan de wettelijke plicht om een jaarverslag op te stellen en om de raad jaarlijks te informeren over de realisatie.

Zowel de beleidsvisie, als de uitvoeringsprogramma’s en de jaarverslagen worden vastgesteld door het college en ter informatie aan de raad gestuurd.

Bijlage:

Comments are closed.