Reactie college burger- en ondernemerspeiling 2019

U heeft onlangs de rapporten van de Burger- en Ondernermerspeiling 2019 ontvangen. Hierbij treft u de college reactie op de uitkomsten van de onderzoeken.

Net zoals uw raad hebben wij kennis genomen van de resultaten van de Burger- en Ondernemerspeiling 2019, uitgevoerd in de vier BUCH gemeenten. Deze een-meting heeft dit voorjaar plaatsgevonden, waarbij per gemeente een selectie van 2.000 inwoners en alle ondernemers zijn uitgenodigd deel te nemen aan de Burger- en Ondernemerspeiling (onderdeel van Waarstaatjegemeente.nl).

De eerste Burger- en Ondernemerspeiling, de nulmeting, is in 2016 gehouden.

Algemene indruk

De uitkomsten van de beide peilingen zijn gemiddeld gezien redelijk. We zijn blij dat volgens de respondenten de kwaliteit op verschillende onderdelen vrijwel gelijk is gebleven, wat eigenlijk heel positief is gezien de start van de BUCH samenwerking. Uiteraard zien we dat we op onderdelen gedaald zijn in de waardering. Dat is spijtig, maar het geeft ons energie om daar extra op in te zetten. Dit bespreken we ook met de BUCH werkorganisatie.

Dienstverlening

In de Burgerpeiling zien we, als het gaat om de waardering van de dienstverlening door de 677 respondenten, voor onze gemeente een stijging van een 6.6 naar een 6.7. Ook de waardering voor de digitale faciliteiten stijgt, van een 6.7 naar een 6.8, waar het rapportcijfer voor de communicatie en voorlichting van onze gemeente met een-tiende is gedaald naar een 6.5. Deze cijfers komen overeen met het landelijk gemiddelde.

Vertrouwen

De beoordeling van de respondenten over de mate van vertrouwen in de gemeente is gedaald ten opzichte van 2016 (van 20% naar 11%, landelijk 32%). We zijn teleurgesteld in deze mate van vertrouwen en zetten ons in om dit te analyseren, de relatie met onze inwoners te verbeteren, naar hen te luisteren en voldoende ruimte te bieden om ideeën en initiatieven te realiseren.

Ondernemers

Van de 2942 benaderde ondernemers in onze gemeente hebben er 265 gereageerd. De beoordeling door de respondenten van de dienstverlening van onze gemeente is gestegen van een 6.2 naar een 6.3. Op een aantal andere aspecten is de beoordeling iets gedaald. We zijn voornemens om hierover snel verder in gesprek te gaan met ondernemers en de werkorganisatie.

Naast de gesloten vragen hebben inwoners en ondernemers op de enquête ook hun opmerkingen en kanttekeningen aangegeven. We verzamelen deze en bezien of hierop nadere actie moet worden genomen.

Gemeente als partner

Zowel de inwoners als ondernemers, ervaren in 2019 vooral een normerende rol van de gemeente. Zij hebben de wens om de gemeente meer te zien in de rol van ‘partner’ en ‘ondersteuner’. Wij willen graag investeren in deze rol als partner en ondersteuner. Temeer daar we ervaren dat het ene participatietraject beter verloopt dan het andere We zetten nog meer in op samenwerking. Door onze inwoners, ondernemers en andere stakeholders nog actiever te betrekken bij het opstellen van beleid, het uitvoeren van bouwprojecten en het faciliteren van initiatieven uit de samenleving en hier vooraf duidelijke afspraken over te maken.

Tot slot blijven we met u in gesprek over de bestuurlijke vernieuwing en het wederzijdse vertrouwen, om op deze manier ook bestuurlijk samen te blijven werken aan de rol van de gemeente als ‘partner’ voor onze inwoners en ondernemers.

Doorpakken

Naar aanleiding van de een-meting zetten we de uitgangspunten van onze dienstverlening, digitaal waar het kan, persoonlijk waar wenselijk, nog meer kracht bij. Concreet worden daartoe onder andere het zaakgericht werken en Hostmanship (gericht op een empathische en gastvrije houding van onze medewerkers) ingevoerd. Daarnaast blijven we investeren in de interactie en communicatie met onze inwoners en ondernemers.

Artikel 213A

De uitkomst van deze peilingen bieden we ook aan als artikel 213A onderzoek. Het onderzoek geeft een beeld van de doelmatigheid en doeltreffendheid van onze  werkorganisatie. We zijn op de goede weg, maar er is nog voldoende ruimte tot verbetering.

Waarstaatjegemeente.nl

U kunt de rapporten vinden op de site Waarstaatjegemeente.nl, via Burgerpeiling Bergen-NH en Ondernemerspeiling Bergen-NH. U kunt daar ook onze gemeente benchmarken met een gemeente van vergelijkbare grootte.

Comments are closed.