In oktober 2018 bent u geïnformeerd over het uitstel van de vernieuwing van C2000 (het gesloten communicatienetwerk van de Nederlandse hulp- en veiligheidsdiensten) en de consequenties daarvan voor de nieuwe meldkamer Noord-Holland. Meerdere scenario’s zijn uitgewerkt waarbij eind vorig jaar is gekozen voor een scenario waarbij de meldkamers wel al gaan samenvoegen op de nieuwe meldkamerlocatie, maar daarbij nog gebruik gaan maken van de oude C2000 infrastructuur. Hiertoe moet de nieuwe meldkamerlocatie in Haarlem aangepast worden; de kosten hiervoor worden in beginsel gedragen door het ministerie van J & V. Over dit scenario heeft afgelopen weken nauw overleg plaatsgevonden met betrokken partijen, om te komen tot een integrale planning. Hierbij zijn de veiligheidsregio’s afhankelijk van schaarse landelijke ICT-capaciteit die ook voor de samenvoeging van de meldkamer in Den Bosch moet worden ingezet – die samenvoeging vindt namelijk in dezelfde periode plaats. Op basis van alle informatie die nu beschikbaar is, wordt er vanuit gegaan dat de samenvoeging van Meldkamer Noord-Holland in Haarlem medio mei 2019 plaats gaat vinden.
Parallel aan de samenvoeging wordt landelijk gewerkt aan een wetswijziging waarmee het beheer van de meldkamers – wat nu nog een verantwoordelijkheid is van de veiligheidsregio’s – overgaat naar de politie. De verwachting is dat deze wetswijziging op 1 januari 2020 van kracht wordt.