Veilig omgaan met gas

Middels een e-mail gedateerd 15 oktober 2014 vroeg de heer Hans Haring of wij actie willen ondernemen ten aanzien van de melding die hij kreeg over een mogelijk gaslek op het adres Beek 30 in Bergen. Hieronder volgt onze reactie op zijn mail.

 

De heer Haring haakt aan op het artikel uit het NHD. Dat artikel ging over doorgeroeste gasleidingen bij diverse woningen in wat oudere wijken in Heiloo.

Hij geeft aan hiervan reeds jaren geleden bij ons college melding te hebben gemaakt met het vriendelijke maar dringende verzoek contact op te nemen met betrokkenen in onze gemeente als bewoners, woningbouwvereniging, gasleverancier en dergelijke. Van de kant van de gemeente heeft hij echter geen actie bemerkt.

Voorts meldt de heer Haring dat bewoners ongerust zijn. ‘Vaak kunnen zij de gasleidingen niet vinden omdat ze in de grond zitten. Zelfs kwam er een klacht dat er sprake was van gaslucht in de woning. En enkelen hebben te maken met een erg hoge gasrekening, ook als zij met vakantie waren. Dat zou kunnen duiden op een gaslek.’

Tot slot vraagt hij – omdat de gemeente verantwoordelijk is voor welzijn en veiligheid van alle bewoners – om in deze actie te ondernemen en verslag te doen aan de leden van de raad.

 

Antwoord

Ons antwoord valt uiteen in twee delen. De afhandeling van de concrete meldingen en onze aandacht voor deze kwestie in zijn algemeenheid. Allereerst gaan wij in op de concrete meldingen die wij gehad hebben.

 

Concrete zaken

In 2013 en 2014 hebben wij hierover in totaal vier meldingen ontvangen. Deze meldingen worden met de hoogste prioriteit opgepakt. Wij houden echter alleen toezicht. Liander, de netbeheerder, voert de controles uit en doet vervolgens wat nodig is om een gevaarlijke situatie te voorkomen of te beëindigen. Bijvoorbeeld de hoofdkraam afsluiten of de leiding repareren.

De eerste melding in 2013 ging over Paviljoen de Schelp in Egmond aan Zee. Liander heeft een gasleiding gerepareerd. Er was geen gevaarlijke situatie.

De tweede melding in 2013 ging over Kennedyboulevard 60 t/m 190 in Egmond aan Zee. Daar bleek echter niets aan de hand te zijn; Liander voerde daar werkzaamheden uit en heeft preventief leidingen vervangen. Er was geen gaslek.

Op 7 oktober 2014 kregen wij een melding van Liander over het adres Voorweg 46 in Schoorl. Bij het uitvoeren van werkzaamheden werd een lek in een binneninstallatie gas geconstateerd. De monteur van Liander heeft de hoofdkraan na de werkzaamheden niet opengedraaid. Hij stelde de bewoner hiervan in kennis via een rapportage en adviseerde de lekkage te verhelpen alvorens de hoofdkraan weer te openen. Dit is gebeurd. De monteur deed een test voordat hij de hoofdkraan weer opende en daar kregen wij een afschrift van.

De melding van 15 oktober 2014 over Beek 30 in Bergen betrof geen concrete zaak. Toen onze toezichthouders meneer Lange spraken, had hij ‘het probleem’ zelf al opgelost door de leiding te vervangen. Meneer maakt zich echter meer

zorgen over de wijk Saenegeest maar heeft geen concrete situaties. Deze nemen wij dus mee in onze ‘algemene’ aanpak.

 

Algemeen

Ondanks het feit dat wij nog nooit acute of gevaarlijke situaties zijn tegengekomen, heeft deze kwestie al jaren onze aandacht. Zo informeren wij onze burgers jaarlijks hierover in oktober via de gemeentekrant en sporen wij ze aan goed onderhoud te laten plegen. Zo ook op 29 oktober 2014. Zie hieronder.

check leidingen regelmatig

Omdat dit gaat om een gedraging die in het Bouwbesluit is geregeld, houden wij hier geen actief toezicht op. Dat is vastgelegd in onze beleidsvisie. De eigen verantwoordelijkheid van de burger staat voorop. Daarnaast mogen wij alleen optreden bij acuut gevaar. Daarvan is nog nergens sprake geweest.

 

Omdat ons niet gebleken is dat het een omvangrijk probleem betreft dat bij vele huizen voorkomt, sturen wij de bewoners geen persoonlijke brief. Als men de cv-ketel jaarlijks laat onderhouden en elke tien jaar de leidingen een keer laat afpersen, treft men voldoende maatregelen om aan de eisen uit het Bouwbesluit te voldoen en is er niets aan de hand.

 

Kortom: wij doen zeker niet niets. Meldingen worden met de hoogste prioriteit behandeld en de burgers worden actief geïnformeerd. Daarmee zitten wij hier bovenop.

 

Comments are closed.