Vliegverkeer van en naar Schiphol heeft naast reisgemak serieus impact op de leefomgeving van inwoners binnen onze gemeente. Zo ervaren inwoners onder meer geluidsoverlast en gezondheidseffecten van vliegverkeer. Om de leefomgeving van onze inwoners beter te beschermen én te verbeteren, ondertekenden het Rijk, de provincies en de gemeenten gezamenlijk op 10 oktober een bestuursovereenkomst. De bestuursovereenkomst is de opmaat naar NOVEX Schiphol.
Balans tussen gezondheid en connectiviteit
Om aandacht te vragen voor de overlast van vliegverkeer, werken 56 gemeenten en vier provincies samen. Deze samenwerking heet de Bestuurlijke Regie Schiphol* (BRS). Wethouder Ernest Briët vertegenwoordigt onze gemeente binnen de BRS. Vanuit deze samenwerking zijn via de bestuursovereenkomst nu afspraken gemaakt met het Rijk om de kwaliteit van de leefomgeving komende jaren te verbeteren. Afgelopen jaren zette de BRS in op de balans tussen een gezonde leefomgeving en duurzame (internationale) connectiviteit. De BRS wil dat er naast aandacht voor duurzame connectiviteit vooral ook aandacht is voor een gezonde leefomgeving. Deze balans heeft nu een centrale plek gekregen in de bestuursovereenkomst.
Samenhang tussen ontwikkelingen op land en in de lucht
Werken aan een gezonde leefomgeving kan alleen als ontwikkelingen binnen de luchtvaart, zoals de Luchtruimherziening, ook in samenhang worden bekeken met de opgaven waarvoor het Rijk, provincies en gemeenten staan; woningbouw, stikstof, verbetering van de luchtkwaliteit, verduurzaming industrie, enz. Het gaat hier om lucht- en landzijdige ontwikkelingen. De BRS roept al langere tijd dat deze twee juridisch uit elkaar zijn getrokken, waardoor afgelopen jaren de kwaliteit van de leefomgeving onder druk is komen te staan. De bestuursovereenkomst is een eerste stap om te komen tot integrale afwegingen. De BRS vindt het een goede stap dat nu via laaghangend fruit eerste stappen worden gezet, maar benadrukt dat de fundamentele opgave en het doel op de lange termijn wel in zicht moet blijven.
NOVEX Schipholregio
De maatregelen voor korte en lange termijn, worden uitgewerkt in de NOVEX Schipholregio. Hoewel de BRS blij is met de bestuursovereenkomst, zal in de uitwerking ervan binnen de NOVEX Schipholregio verscherping nodig zijn. De BRS wil toewerken naar een robuuste discussie over de basisleefkwaliteit en de rol van luchtvaart daarbinnen, zodat het voor inwoners duidelijk wordt welke mate van hinder zij mogen verwachten van luchtvaart. En de BRS wil dat er een helder instrumentarium komt voor zowel luchtvaart als de ruimtelijke ordening. Eenduidig en uitvoerbaar. Instrumenten die daadwerkelijk bijdragen aan de bescherming en verbetering van de kwaliteit van de gezonde leefomgeving van inwoners in de Schipholregio.
Actualisatie Strategische Nota
Binnen de Schipholregio werken negen gemeenten intensief samen. De gemeenten Alkmaar, Beverwijk, Bergen, Castricum, Haarlem, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Velsen liggen alle negen onder de aan- en uitvliegroute Polderbaan en hebben te maken met dezelfde problematiek. Hun gezamenlijke standpunten hebben zij beschreven in de Strategische Nota Schiphol. Met de huidige ontwikkelingen is dit ook een moment om, samen met gemeenteraden, deze nota te actualiseren. Via een gezamenlijke sessie zullen raden in het eerste kwartaal van 2023 worden meegenomen door de ontwikkelingen binnen dit dossier en in gesprek gaan over gewenste prioriteiten en aanscherpingen van de nota. Met deze input zal u in het tweede kwartaal van 2023 de nieuwe Strategische nota kunnen bespreken en na de zomer kunnen vaststellen. Met deze Strategische Nota kunnen de negen portefeuillehouders binnen de BRS en binnen de samenwerking met het Rijk aandacht vragen voor de problematiek in deze regio en de gewenste, gezamenlijke oplossingsrichtingen.