In november 2019 heeft uw raad een besluit genomen over het concept-ontwerp herinrichting Schoorl Centrum. In januari 2021 is een deel van het ontwerp nogmaals besproken in de raad. Besproken is dat op de kruising Laanweg-Sportlaan als een fietsrotonde wordt ingericht, zodat fietsers in de voorrang blijven. In dit bericht brengen we u op de hoogte van de voortgang van het project.
Na besluitvorming in november 2019 en januari 2021 zijn verschillende stappen gezet in het verder uitwerken van de plannen. In dit bericht brengen we u op de hoogte van de voortgang.
Gesprekken met ondernemers
De projectleider heeft bijna alle ondernemers persoonlijk gesproken. Sommige ondernemers hadden geen behoefte aan een gesprek en anderen konden niet worden bereikt. In deze gesprekken zijn zaken besproken die van belang zijn voor de uitwerking van het plan.
Onderzoeken en vergunningen
De uitwerking en voorbereiding van het centrumplan Schoorl vordert gestaag. Het veldonderzoek archeologie en verkennend bodemonderzoek zijn gelijktijdig uitgevoerd om de overlast te beperken van het boren en graven in het centrumgebied. Beide rapportages zijn afgerond.
Wet Natuurbescherming
De rijksoverheid zet sterk in op stikstofreductie. Dit heeft ook effect op projecten in de openbare ruimte. De nieuwe Wet stikstofreductie en natuurverbetering die per 1 juli is ingegaan biedt hoopvol perspectief. Het is echter altijd de vraag hoe deze wordt geïnterpreteerd bij een rechter als het tot een bezwaar komt op de Wet Natuurbescherming, wat wij natuurlijk niet wensen.
Wij willen voor het einde van het jaar de Wet Natuurbescherming vergunning voor het project Schoorl Centrum aanvragen.
Ontwerp Op 28 januari 2021 is via een aangenomen amendement het ontwerp van de fietsrotonde vastgelegd. Het ontwerp is nagenoeg afgerond. Het laatste onderdeel is van de fietsrotonde op de kruising Laanweg-Sportlaan. Leden van de Fietsersbond, leden van de meetekengroep Schoorl Centrum en Schoorl Community zijn betrokken bij de verdere
uitwerking van het ontwerp. De exacte locatie en vormgeving van de snelheidsbeperkende maatregel op de Laanweg wordt verder uitgewerkt in het uitvoeringsontwerp.
Dit heeft geleid tot het volgende ontwerp:
Voorlopige indicatieve planning
De planning is afhankelijk van de zaken die naar voren komen in de onderzoeken en het traject van vergunningverlening. Uitvoering van het plan vindt in 2 perioden plaats om de overlast in het toeristisch hoogseizoen zoveel mogelijk te beperken. Ondernemers lijden onder de effecten van de coronapandemie. Het project versterking winkelstraat gaat overlast opleveren. In samenspraak proberen we dat zoveel mogelijk te beperken.
Najaar 2021, voorjaar 2022: nutsbedrijven
Najaar 2022: start 1e helft civiel werk, 7 maanden, Laanweg, Duinweg en Duinvoetweg
Najaar 2023: start 2e helft civiel werk, 7 maanden, Heereweg noord, Heereweg, Paardenmarkt
Voorjaar 2024: oplevering