Ons college heeft op 2 maart kennis genomen van de zienswijze op de ontwerp-Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening, die op 2 februari door Provincie Noord-Holland namens de Bestuurlijke Regie Schiphol is verzonden. De zienswijze van de Bestuurlijke Regie Schiphol is ondersteund door portefeuillehouders van 56 gemeenten en vier provincies. In het kader van de actieve informatievoorziening wordt deze zienswijze ter kennisgeving aan uw raad gezonden.
Ontwerp-Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening
Met ingang van 15 januari is de ontwerp-Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening ter inzage gelegd. De ontwerp-Voorkeursbeslissing Luchtruimherziening is een beslissing op hoofdlijnen die richtinggevend is voor het vervolg. In de plan-uitwerkingsfase vindt verdere detailuitwerking plaats. In de ontwerp-Voorkeursbeslissing staat de nieuwe hoofdstructuur van het Nederlandse luchtruim beschreven. De nieuwe hoofdstructuur biedt meer mogelijkheden voor optimalisaties en wijzigingen van routes en afhandelingsconcepten dan de huidige luchtruimindeling. In potentie wordt de vliegoperatie daarmee efficiƫnter en/of heeft deze minder impact op de omgeving.
Insteek zienswijze BRS
De Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) ziet de potentie van de nieuwe hoofdstructuur om de impact van de vliegoperatie op de omgeving te verminderen. Het is positief dat de nieuwe hoofdstructuur maatregelen mogelijk maakt waar de BRS al jaren voor pleit, zoals glijvluchten en het niet afwijken van startroutes. Maar de BRS constateert ook dat het op dit moment nog niet duidelijk is in hoeverre alle maatregelen bijdragen aan een verbetering voor iedereen. Voor de BRS een belangrijk uitgangspunt. De beschreven maatregelen gaan ontegenzeggelijk tot een verschuiving van routes leiden, maar het is nu nog niet duidelijk wat dat betekent voor de gebieden en mensen recht onder die routes. Hiervoor is nadrukkelijk aandacht gevraagd in de zienswijze.
Samenhang zienswijze BRS met lokale belangen
De door de BRS afgegeven zienswijze is opgesteld vanuit de prioriteiten van de BRS zoals deze mede door de portefeuillehouder namens uw college zijn vastgesteld. De insteek van de zienswijze is kritisch, maar constructief, met het oog op de benodigde samenwerking binnen de plan-uitwerkingsfase.
De zienswijze gaat in op belangrijke onderwerpen voor onze gemeente. Zo wordt er aandacht gevraagd voor een volledige integrale afweging, aandacht voor helderheid over de effecten voor inwoners en wat zij mogen verwachten aan rechtsbescherming, compensatie en planschade als blijkt dat hun situatie verslechtert. Daarnaast is aandacht gevraagd om terug te komen op uitgangspunten als bij het ontwerp van routes blijkt dat deze routes toch niet goed functioneren en het effect niet de beoogde hinderreductie oplevert.
De lokale belangen van onze gemeente en regio staan daarmee zorgvuldig en herkenbaar verwoord in de zienswijze van de BRS. Aansluitend op de insteek ten behoeve van een constructieve samenwerking in het vervolgtraject kiest ook onze gemeente ervoor, evenals andere gemeenten binnen de regio, geen eigen zienswijze in te dienen en aan te sluiten bij de standpunten in de BRS zienswijze.
Samenwerking binnen de regio
Het beperken van de vlieghinder treft onze hele regio en vereist daarom een regionale aanpak. Het college werkt intensief samen met de regio Alkmaar-IJmond-Haarlem, die bestaat uit de gemeenten Alkmaar, Bergen, Beverwijk, Castricum, Haarlem, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Velsen. Hiervoor is een Bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol vastgesteld. Omgevingsdienst IJmond levert de specialistische expertise voor de bestuurlijke advisering. De standpunten in de Bestuurlijke Agenda van de gemeenten in de regio IJmond-Alkmaar worden uitgedragen in het bestuurlijke overleg in de Omgevingsraad Schiphol (Regioforum) en de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS).
Voor de verdere inhoud wordt u verwezen naar de zienswijze zoals door de Provincie Noord-Holland namens de BRS aan het Ministerie is verstuurd.