Eeuwigelaan: Beantwoording vragen uit de raad van 28 mei 2020

Beantwoorden van vragen die bij de behandeling van de ingekomen stukken zijn gesteld.

GroenLinks heeft bij het behandelen van de ingekomen stukken vragen gesteld naar aanleiding van de brieven van de Fietsersbond en de Mr. Frits Zeiler stichting.

Vragen:

Het kruispunt Eeuwigelaan-Komlaan en 50 km als norm op Komlaan.

  1. Bent u ervan op de hoogte dat de Rijwiel- en Automobiel industrie (RAI) vorig jaar gepleit heeft voor een snelheidsnorm van maximaal 30 km in de bebouwde kom?

De wens om zoveel mogelijk 30 km – gebieden in te richten is bekend. Dit gebeurt omdat 30 km – gebieden, mits goed ingericht met goede snelheidsremmende maatregelen, in het algemeen veiliger zijn dan 50 km – gebieden. Onder andere de RAI heeft hier vorig jaar aandacht voor gevraagd. Ook in de gemeente Bergen worden zoveel mogelijk 30 km – gebieden ingericht. Alleen vanuit verkeersveiligheid geredeneerd klopt de redenatie ook, maar een weg heeft ook nog andere functies.

  • En dat grote steden als Amsterdam en Rotterdam daartoe over zijn gegaan? Kunt u aangeven waarom deze optie in de Komlaan niet is overwogen?

In grote steden zoals Amsterdam en Rotterdam blijven nog steeds 50 km/uur wegen (gebiedsontsluitingswegen)  bestaan vanwege de noodzakelijke ontsluiting (ook voor hulpdiensten). Het is niet zo dat de hele kern Amsterdam of Rotterdam 30 km/uur wordt.

  • Kunt u aangeven hoe zwaar de aanrijtijd van 15 minuten voor ambulances weegt in het besluit voor de 50 km snelheidsnorm van de Komlaan en het besluit om fietsers uit de voorrang te halen op de kruising Komlaan-Hoflaan?

Het uit de voorrang halen is een gevolg van de aanwijzing als gebiedsontsluitingsweg. Omdat het niet veilig is om fietsers op een gebiedsontsluitingsweg in de voorrang te laten oversteken is hiervoor gekozen.  Dit is conform het gemeentelijk fietsbeleidsplan.

De aanrijdtijden voor hulpdiensten in Bergen aan Zee zijn nu al problematisch. Door op de Eeuwigelaan / Komlaan 30 km in te voeren wordt dit probleem eerder groter dan kleiner.

  • Is het niet zo dat bij een doorgaande weg met een maximum snelheid van 50 km een vrij liggend fietspad de norm is?

Op een gebiedsontsluitingsweg worden fietsers zoveel mogelijk op aparte fietspaden afgewikkeld volgens de richtlijn. Op de Komlaan is daarvoor, zonder bomen te kappen, helaas onvoldoende ruimte en is er geen andere oplossing dan fietsers op de rijbaan toe te staan.  In de vorm van het scholierenlaantje is er ook een alternatief.

Comments are closed.