In de focusagenda, Formatieakkoord 2019 – 2022, wordt onder het hoofdstuk Mobiliteit en Parkeren aan het college gevraagd om een onderzoek uit te voeren naar ondergrondse parkeervoorzieningen. Hierbij kunnen gerealiseerde oplossingen in andere kustdorpen als leidraad worden gehanteerd.
Het onderzoek is in december 2019 gestart.
Een inventarisatie van eerdere onderzoeken en besluiten (intern) heeft weinig concrete aangrijpingspunten opgeleverd.
Er wordt gezocht naar kansrijke locaties voor gebouwde parkeervoorzieningen, transferia en “overloopgebieden”. Deze laatste categorie komt alleen in gebruik bij piekmomenten. De voorziening moet een duurzame oplossing bieden voor de (te) grote parkeerdruk en deze substantieel doen afnemen. Tevens moet het een betaalbare, of liefst zichzelf terugverdienende, voorziening zijn.
Een kansrijke optie is om een voorziening te realiseren die
(minimaal) twee functies dient. Dit levert financieel voordeel op en kan bijvoorbeeld
ook ruimtelijk voordeel bieden. Zo is een zonnepark waaronder geparkeerd kan
worden het verder onderzoeken waard:
– financieel: geringe meerkosten om de panelen “op pootjes” te plaatsen, zodat
eronder geparkeerd kan worden;
– ruimtelijk: het project maakt deel uit van de vast te stellen Regionale Energie
Strategie, waardoor de mogelijkheid ontstaat om ook in het buitengebied een
locatie te zoeken.
Een andere optie is om met lokale ondernemer(s) samen te werken, waarmee in
feite ook twee functies/ doelen, overheid en commercie, tegelijk kunnen worden
gediend en kosten gedeeld.
Er is een groslijst met potentiele locaties opgesteld. De komende maanden worden meer locaties onderzocht en beoordeeld. Het is de bedoeling dat dit leidt tot een shortlist van kansrijke locaties. Deze zullen verder worden uitgewerkt in Tijd, Kosten en (ruimtelijke) Kwaliteit.
In het traject naar het uiteindelijke advies, zal de raad actief op de hoogte worden gehouden van de voortgang en bevindingen en indien opportuun nogmaals worden geconsulteerd.