In de algemene raadscommissie van 11 februari 2020 is bij de behandeling van de Kadernota van het Regionaal Archief Alkmaar de volgende vraag over Kranenburgh gesteld:
“ Wat is de stand van zaken ten aanzien van het onderbrengen van het depot van Kranenburgh bij het regionaal archief?“
In juli 2016 heeft uw raad een motie aangenomen waarin u het college opriep om in overleg met Kranenburgh tot een oplossing te komen voor de depotproblematiek.
Op 1 november 2018 bent u middels de nieuwsbrief geïnformeerd over een eerste onderzoek waarin diverse mogelijkheden nader zijn bekeken. De opslagruimte van het regionaal archief was niet in dit onderzoek meegenomen, maar is op een later moment door Kranenburgh zelf bekeken. Helaas bleek de ruimte in het archief niet passend te zijn voor museale opslag/depot. Uiteindelijk is besloten dat een vervolgonderzoek nodig is.
Inmiddels zijn gemeente en Kranenburgh met elkaar in gesprek over meer aspecten van de museale bedrijfsvoering. Hieruit kwam naar voren de gezamenlijk wens voor een integraal advies door een hierin gespecialiseerd en onafhankelijk bureau. Een oplossing voor de depotproblematiek inclusief een financiële uitwerking, zal een voornaam onderdeel zijn binnen dit gevraagde advies.
Uw raad is op 3 maart jl. voor een “benen op tafel” overleg uitgenodigd waarin e.a. nader is toegelicht. De presentatie die tijdens dit overleg is gegeven, is bijgevoegd als bijlage.